home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Monday 2 April 2012

Cita-Cita atau takdir?

"There were many times in the year of 2007 people keep on asking me this quite the same question " Ko amik perguruan ker? ingatkan ko amik medik? bkn dgr2 ko amik medik ker?"
And I didn't really know how to clarify the answer on why exactly i suddenly into education, not medic. I myself cannot understand why i changed my mind too abruptly ( in just three days i recall) to choose education as path of my life instead of taking those Scholarships for medic. I was afraid that i might regret my decision in the future,but my instinct lead me blindly.
I was too ambitious to be a medical Doctor back then in 2004-2005. I read Biology book for almost everyday and i can remember almost anything inside it..before the exams. I only studied Math for just few hours and have confident i can get A. And i realized i could understand Math concepts easily, but have difficulties to remember formulas, but then it was way too easy to remember it compared to recite the contents in biology book. Thinking about it, I was being unfair to myself. I love math and numbers but too occupied my mind with an aim to MUST getting A for Biology..and every subjects.
They said, those getting straight As in SPM have bigger chance to enter medical course. I pledged to myself, i must study hard not just to have opportunity to enter medical course but to grab the chance applying all scholarships available. How struggled i was to be a medical Doctor. That's the reason why I didn't really being bothered by all those questions thrown to me. They know my ambition, then they ask why i didn't go for it..fair enough.
Until 2011,i went back to hometown and i still received those similar questions. I draw smile on my face, saying ' Saya lebih suka menjadi seorang guru'
Now in 2012, i am a Teacher. And I am proud to say I love to be a teacher and glad that I choose to be one. Allah has chosen me to be in this field and this must be the best for me. Let's love this profession more and more each day and shine the future of our students:)".


Imbas kembali saat kita mula lahir dan kenal apa itu cita-cita sehingga apa yang ada pada kita hari ini. Berapa banyak cita-cita yang kita ada dan berapa ramai orang yang ada cita-cita yang sama sejak dari kecil sampai dia besar dan dia capai cita-cita itu?.


Apakah yang ada pada kita hari ini itu lah takdir kita?. Takdir tak takdir sebenarnya kita semua kena tahu apa tujuan kita dicipta dan dari itu kita akan menghargai apa yang dah jadi dengan kita.


Balik semula tentang cita-cita. Hari ini aku bukan nak buat karangan pasal cita-cita macam soalan karangan sekolah rendah dulu, tapi aku nak kongsi cita-cita aku dulu sampai aku jadi apa yang aku ada sekarang ni.


Sebelum aku masuk tadika, aku ada cita-cita yang sungguh besar. aku nak jadi penyelamat dunia sebab terpengaruh dengan Tv lah katakan. aku nak jadi, Masked Rider
 siap terbawa-bawa dalam mimpi lagi =)


Masuk sekolah tadika, aku mula belajar untuk bercita-cita secara series. kononnyalah. tapi hari pertama cikgu tanya tu, aku konfius juga nak jadi ape.


standard sangatlah ramai budak-budak cita-cita ak jadi doktor walaupun masa tu doktor pun aku tak kenal siapa




Masuk Tahun4. Budak sekolah dah mula belajar subjek sains. Masa tu mulalah nak tanam cita-cita nak jadi saintis. Tapi dalam kepala otak masa tu, saintis ni yang main dengan bahan kimia tu. tambah2 bahan kimia lepas tu jadi pape ntah, boleh buat air yang boleh buat kita jadi besar dan kuat. kononnyalah.






Selepas tu, aku mulalah membesar dengan pelbagai cita-cita mengikut keadaan semasa..

                                              Jadi penyiasat lah..




















Jadi Ustaz lah...
* Sopan je kan


Jadi Perompak sebab nampak cool je. hahaha

*Cool kan?

Sampai aku masuk Form 1, aku masih tak tahu apakah cita-cita aku sebenar. semuanya aku nak jadi. Alang-alang jadi pelakon je kan senang.

Sampailah waktu aku Form4, aku belajar subjek Biologi, aku mula pasang cita nak jadi doktor. Aku ambitious sangat time tu nak jadi doktor. Mana-mana aku pergi aku mesti bawa note Biologi. kawan-kawan dah panggil aku kamus bio. Semua benda yang aku nampak aku kaitkan dengan biologi. tapi memang biologi tu kan mengenai kehidupan. Jadi, sebab cita-cita aku tu aku Study Hard


Dari tahun 1 sekolah rendah lagi aku memang minat matematik tapi sejak aku jumpa Biologi, Awek aku yang nama Math terpinggir. Aku sentuh dia pun sebulan sebelum SPM. kejam nya aku. haha
Orang kata, kalau dapat semua A dalam semua Subjek, nanti senang nak dapat kos doktor. Jadi Dalam kepala otak aku cuma satu. aku kena study sungguh-sungguh!

Dan akhirnya, aku dapat apa yang aku mahu. aku dapat sambung belajar dalam bidang kedoktoran kat Mesir. Masa tu, aku dapat 2 tawaran. Nak sambung study dalam bidang pendidikan kat New Zieland atau Bidang perubatan kat mesir. Mane aku nak pilih?. Mestilah aku teruje dengan Bidang Perubatan! Cita-cita aku tu....!. tak tidur malam peluk surat tawaran tu. dah rasa macam peluk bini kot. walaupun sebenarnya aku sendiri pun tak pernah rasa peluk bini tu macam mana. tapi, selepas 3 hari aku dapat tawaran tu, aku dah ubah fikiran, aku nak pilih bidang pendidikan. Sebenarnya aku pun tak tahu kenapa aku pergi ke arah itu.. Sampai (sebelum aku sah jadi cikgu) aku tak faham kenapa aku pilih yang itu.


dan kini, pada tahun 2011, aku dah sah jadi seorang Cikgu Matematik


 Dan..

Aku nak ucap terima kasih banyak-banyak kepada Allah. Syukur alhamdulillah sebab dia dah bagi aku pilihan yang benar-benar terbaik. sekarang aku boleh kata :



I'M A TEACHER  AND I PROUD OF IT!


Berbanggalah dengan apa yang kita ada pada hari ini.






2 comments:

  1. assalamualaikum..sy pun sama..minat sgt nk jadi doktor.mmg sejak kecik asyik doktor je dlm kepala.tp saya minat math jugak.bile bca crite2 org amek medic ni,takut juga tak leh bawa.so skrg ni tgah pening nk pilih mne satu

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. Istiqara lah adik. Semoga berjaya ye... biasa lah tu masa mula2 nak bina kerjaya. macam buat bangunan. kadang-kadang duk fikir nak letak bata kat mana dulu. Tapi bila dah mula susun. kita akan tahu lepas tu nak buat apa. Cuma adalah sikit dugaannya. :)

      Delete