home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Thursday 26 July 2012

Jadi Cikgu Sekolah rendah

Semalam aku tak berape nak ade mood. Tapi sebab tanggungjawab aku, aku bangun juga untuk pergi kerja. Cuma kali ni, aku tak pergi ke tempat kerja aku. Aku pergi sebelah tempat kerja aku. Ya! sebelah!. Apa yang ada kat sebelah tempat kerja aku?. Untuk pengetahuan korang walaupun korang tak nak tahu ( macam aku kisah je), tempat aku kerja berjiran dengan sekolah rendah. Selama lebih kurang setahun aku jadi cikgu sekolah menengah, semalam (kelmarin) aku jadi cikgu sekolah rendah.

Macam mana aku boleh tetiba jadi cikgu sekolah rendah ni, begini kisahnya..

Aku buat ujian mengejut kat pelajar-pelajar aku untuk hari itu. Jadi, aku suruh kawan aku jadi pengawas peperiksaan. Pengetua pun izinkan untuk aku bawa cikgu dari luar, tak kisah lah dari sekolah mana. Jadi aku minta tolong dengan member aku yang mengajar kat sekolah rendah. Sebagai gantinya, aku kena ganti jaga kelas dia kat sekolah rendah. Kebetulan member aku tu pun memang teringin rasa ajar budak yang tak berapa nak budak ni. Aku pula nak rasa ajar budak-budak yang memang nyata budaknye. Aku pula kamceng dengan guru besar sekolah tu, jadi, urusan tukar menukar kami pun senang je. Lagi pun, bukannye tukar terus, sehari je pun. Kiranya masing-masing dapat benefit daripada pertukaran kami. Member dapat pengalaman baru, dan aku pula aku cuba bagi sedikit tips menjawab matematik untuk budak-budak Tahun 6. Untuk makluman, member aku ajar budak tahun 6 dan Tahun 3. Untuk pelajar tahun 3, aku hanya bagi diorang kerja yang member aku dah sediakan.

Begitulah kisahnya..

Keterujaan aku untuk mengajar budak-budak tu memang sangat tinggi lah. Mana taknya, kelas pertama aku adalah kelas tahun 3 Aktif. Kira kelas pandai lah juga. Apa yang buat aku teruja adalah cara budak-budak tu bagi salam. "Selamat pagi cikgu!". Ucapan tu biasa je kan, tapi sebab diorang buat macam cara Ehsan (ketua kelas Upin-Ipin) bagi salam, aku dah senyum dah. Kalau tingkatan 5 yang buat macam ni, takde dah comel nye. Lepas  diorang bagi salam, aku pun suruh diorang duduk. Diorang pun ramai-ramai ucap terima kasih cikgu (pun sebijik macam upin-ipin). Bila aku duduk kat kerusi cikgu, tiba-tiba ada dua orang budak datang dengan senyuman lebar. Aku tengok dua orang tu kembar. Sangat-sangat comel!. Dah macam masuk dalam kartun upin ipin dah. Tapi bezanya, pasangan kembar tadi adalah perempuan. Diorang main tolak-tolak sambil aku dengar diorang bisik-bisik, "kau ler tanye!", Sorang lagi bisik balik " kau ler yang tanye!". Aku pun bagi senyuman semanis mungkin lah dan tanye, "adik nak tanye ape?". Diorang pun mula bertanye, "Name cikgu sape?". "Mane cikgu Mirul?". Serentak pulak tu. Diorang ni macam hafal dialog je. Aku pun bagitahu lah name aku dan mane cikgu Mirul diorang tu. Lepas tu aku tanye soalan yang tak berape nak bijak, "Korang kembar ea?", Diorang pun senyum-senyum dan salah sorang menjawab, " Tak lah, dia (sambil tunjuk kembarnye) yang tiru rupe saye". Sorang tu terus gelak-gelak. Lepas tu diorang pun terus lari ke belakang untuk duduk di tempat mereka.

Selepas si Kembar tadi duduk, datang pulak beberapa orang pelajar lagi ke depan. Soalan diorang same juga macam si kembar tadi. Tapi ada soalan tambahan lagi, "cikgu dah kahwin belum?". Aku dengan muke yang agak tak berape nak betul jawab, "belum". dan terus bertanye, "ade yang nak kahwin dengan cikgu ke?". Muke budak-budak tu macam malu-malu je dan kate "Cikgu dah besar, kami kecil lagi. Nanti kami dah besar, cikgu dah tua. Gigi pun dah takde". Comel sangat!!!!... aku teruje nak mengusik. Begitulah kisahnya sampai budak-budak tu dah sedia nak belajar baru aku bagi diorang kerja yang Cikgu Mirul diorang dah titipkan. Mula-mula tu agak liat juga suruh budak-budak tu buat kerja. Ada yang sibuk main pemadam, ada yang sibuk melukis, macam-macam lah. Tapi bila aku kate, "kita buat pertandingan siapa yang siap kerja dulu. Siapa menang, dia lah yang paling pandai". Budak-budak tu pun terus berlumba-lumba selesaikan latihan yang di beri. Seronok aku tengok budak-budak tu macam tu". Kalau budak-budak Form 5 yang dibuat macam tu, mesti diorang gelak. Akhirnya sebelum masa aku tamat, budak-budak tu dah selamat siap kerja diorang. Maka bermula lagi adegan soal menyoal. Aku layan je. Seronok!. macam-macam yang budak-budak tu soal. Termasuklah tanye aku puase ke tak. Aku tanye diorang balik, Alhamdulillah majoriti puase. Tapi ada juga yang tak puasa. Alah.... biasalah... Budak-budak. Aku pun bagi nasihat kepada yang tak puase tu. Aku kate, kalau dah besar kena puasa dan darjah 3 ni dah masuk kategori budak besar dah. Diorang pun kate besok diorang akan puasa.

 Tetiba ada sorang tu cerita dengan penuh semangat macam ni

 " Cikgu, mama kite dah besar juga, tapi mama kite tak pose, saye nampak mama minum tadi pagi!".

Aku pun tanye lah,

"mama sakit ker?".

"Tak lah, Mama datang bulan". Budak tu jawab dengan jujurnye.

Pergghhh sekali dapat jawapan panas punya kan. Kalau lah mama dia tahu apa yang anaknya dah ceritakan.... Hahahah... Kantoi sudah. Aku pun terus ubah topik, risau ape pulak budak tu sambung citer nanti. Lepas tu kelas tamat, budak-budak bagi ucapan "Terima kasih cikgu!, Jumpa lagi!".. Masih alah-alah Upin-Ipin. Comel sangat!.

Aku ada 3 kelas lagi untuk jejaki.

1 masa = 30 minit

Aku ada 1 Masa di kelas 3 Bijak, 2 masa di kelas 6 Amanah dan 3 masa di kelas 6 Cerdik.

Jumlah =3 jam

Ada lagi kisahnya di kelas seterusnya.. Tapi nanti-nanti lah aku cerita. Ape pun, best je tengok buka budak-budak tu.

No comments:

Post a Comment