home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Saturday 21 July 2012

Encik Ramadhan dah datang!!

"Nabi saw. bersabda, "Telah datang kepadamu Ramadan, bulan berkah, Allah mewajibkan kamu berpuasa, pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu Neraka ditutup, syaitan diikat, dan di dalamnya terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan." (HR Imam Ahmad dan Imam Nasa’i)
Terbaik! Besok, 21. Julai. 2012 tiba lagi Bulaan Ramadhan yang akan membawa penuh keberkatan kepada kita semua. Maknanya malam ni kita akan solat tarawih yang pertama!. Semangat berkobar-kobar malam ni.  Sama-sama rebut kelebihan yang Allah beri. Entah tahun depan kita mampu atau tidak bertemu Ramadhan lagi.

Puasa ni bukan setakat puasa dari makan dan minum je. Masa ni lah kita puasa dari segala-galanya. Puasa mata, puasa hidung, puasa telinga, puasa tangan, puasa kaki, puasa hati, puasa jantung, puasa usus dan segala puasa lah. Masa ni, kita akan menjaga pancaindera kita dengan sebaiknya. Jangan tengok benda-benda tak senonoh, jangan dengar cerita-cerita tak baik, jangan hidu benda-benda tak berfaedah, jangan pegang yang bukan hak kita, jangan merayap ke tempat maksiat, jangan berfikir benda-benda tak berfaedah dan banyak lagi lah yang jangan. Oleh sebab banyak yang di larang, maka masa lapang kita makin banyak, jadi banyak lah juga perkara-perkara yang di galakkan untuk kita buat. Ganjaran besar pulak tu. Ganjaran yang pasti lagi!. tak payah ikut peraduan yang tak pasti menangnya tu. Antara yang di galakkan untuk kita buat adalah, solat sunat, membaca Al-Quran, buat kebajikan, berzikir, bersedekah, zakat (wajib bagi yang mampu), buat tanggungjawab harian kita dan macam-macam lagi benda yang berfaedah yang boleh kita buat. Semua tu di kira sebagai ibadah!. terbaik...........!.
Nabi saw. bersabda, "Apabila tiba bulan Ramadan maka dibuka pintu-pintu rahmat." (HR Muslim)
Nabi saw. bersabda, "Sesiapa bersolat pada malam Ramadan dengan keimanan sebenar dan mengharapkan ganjaran daripada Allah, akan diampun dosa-dosanya yang lalu." (HR Muslim)
Masa ni lah kita menginsafi diri. Puasa tidak sekadar puasa atau nak kumpul pahala banyak. Tapi masa ni lah kita nak rasa macam mana orang fakir miskin, menahan lapar. Kita okey lagi, buka puasa, makanan sedap-sedap. Siap tak larat habiskan makanan lagi. Sibuk pula tu kira hari bila puasa nak habis. tapi orang yang tak mampu tu, hari-hari macam ni. entah sehari tu dapat makan ke tak. Jangan tengok yang kat Malaysia. Kat negara kita ni, yang di katakan fakir miskin tu pun dan cukup 'gemuknye'. Maknanya cukup makan lagi lah biarpun tak dapat makan lauk yang sedap-sedap. Cuba tengok yang kat Somalia, Afganistan, Iraq, dan banyak lagi negara. Diorang roti sebuku pun berebut sampai cedera. mana taknya, dah berapa hari tak makan. Kadang-kadang budak-budak sekolah kat tempat aku main teka-teka lagi, "Teka-teki teka-teku yang mane satu ka gambar tengkorak?". Kurus sangat sampai takde beza dengan tengkorak. bezanye masih ade kulit yang meliputi rangka mereka!.

Kalau kita hayati betul-betul puasa ni, boleh menitis air mata. Mana taknya, makanan ade, tapi tak boleh makan. Sama lah macam saudara-saudara kita di sana, kat sini ada makanan berlebihan tapi diorang tak dapat makan. Kadang-kadang kita merungut lagi, bosan dah tengok lauk sampai sanggup makan mee segera. Cuba banyangkan lauk-lauk tu tak de, mahu ke hari-hari makan mee segera tu?. Berlaparlah... dengar bunyi perut tu. Rasakan betul-betul perasaan berlapar tu. Nikmati rasa haus. adakah itu nikmat atau musibah??.

Kelebihan lain waktu puasa ni tentukan kita dapat bagi rehat kat usus kita kan. usus kita pun riang gembira berehat. 11 bulan asyik bergelombang dengan makanan yang campur-campur. euww...!

Sampai di sini saja bebelan aku pada hari ni. Jom main bola. Hari ni main awal, balik pun awal, jadi dapat bersiap untuk tarawih.

SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA YANG BERPUASA!

No comments:

Post a Comment