home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Thursday 5 July 2012

Nifsu Sya'ban




Barakallah!

Bila masuk je waktu maghrib tadi tu, maknanya kita dah masuk ke tarikh baru dalam bulan islam iaitu 15 Syaaban. Apa kelebihan tarikh ini?. Pada tarikh inilah kita akan menyambut malam Nifsu Syaaban. Malam Nifsu Syaaban merupakan malam di mana siangnya bertarikh 14 Syaaban dan kemudian selepas waktu maghrib, 15 Syaaban menjelma. Macam malam ni lah.

Kenapa Nifsu Syaaban di sambut pada 15 Syaaban ?

Nifsu sendiri telah membawa maksud setengah. Jadi Nifsu Syaaban ni mestilah bermaksud setengah Syaaban. Jumlah hari dalam bulan syaaban adalah 30 hari, jadi, setengah sama dengan 15 hari. Malam Nifsu Syaaban di katakan sebagai malam malaikat membawa amalan manusia naik le langit untuk membuka satu lembaran baru dalam amalan kita. Oleh itu, Rasullullah menggalakkan kita berjaga pada malam Nifsu Syaaban supaya kita tidak lalai ketika amalan kita sedang di angkat.


Dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a. "Rasulullah SAW telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda S.A.W dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda S.A.W berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.” Baginda Rasulullah sendiri telah menggalakkan kita agar beramal pada malam kemuliaan nisfu syaaban dengan sabdanya :

Ertinya : “ Apabila tiba malam Nisfu Syaaban , maka hendaklah kalian bangun pada malamnya (melakukan ibadat) dan berpuasa pada siangnya, ini kerana Allah swt (turun merahmati hamba-hambaNya) pada malam tersebut mulai dari terbenamnya matahari ke langit dunia. Allah swt berfirman ” "Adakah dari kalangan hamba-hambaKu yang memohon keampunan, maka akan Ku ampunkannya. Adakah dari kalangan mereka yang memohon rezeki , maka akan Ku turunkan rezeki untuknya. Adakah dari kalangan mereka orang yang ditimpa bala, maka akan Ku sejahterakannya. Adakah dari kalangan mereka yang begini dan adakah dari kalangan mereka yangt begini sehinggalah terbit Fajar ".
Setelah Baginda S.A.W selesai sembahyang, Baginda berkata kpd Saiyidatina Aisyah r.a.“Malam ini adalah malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yg dengki.”
Sememang kita tak perlu pilih waktu untuk beribadah. kita tak perlu menunggu malam-malam istimewa atau malam tertentu seperti malam macam ni untuk beribadah tapi, bila Allah dah bagi kelebihan pada malam-malam tertentu apa salahnya kita rebut keistimewaan yang Allah dah bagi. Oleh itu, sama-samalah kita menghidupkan malam Nifsu Syaaban!

Jom Malam Ni!

# Solat Sunat Nifsu Syaaban
# Baca Yasin
# Baca Doa

No comments:

Post a Comment