home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Sunday 15 July 2012

Di mana LELAKI?

Semalam keluar keputusan UPU untuk kemasukan Ijazah Pertama, IPTA untuk sesi 2012/2013. Calon-calon lepasan STPM 2011 atau Marikulasi 2011/2012 yang telah memohon mesti dah ramai yang tengok diorang dapat ke tak. Pada yang belum check, boleh pergi ke SINI .

Masa ni lah ada yang senyum, ketawa, nangis, mengeluh, menjerit dan tak kurang juga yang takda perasaan. Yang menangis tu tak semestinya tak dapat tapi nangisnya sebab terlalu gembira. Hasil penat lelah study, akhirnya capai juga apa yang dia nak. Ada juga nangis sebab lain yang di mohon, lain yang dapat. Terima je lah, mungkin Allah kata, tu yang terbaik. Mana tahu bila belajar bidang tu hidup lagi bahagia. mana lah tahu kan. Tapi kalau rasa tak minat juga, tolak tawaran tu baik-baik, lepas tu mohon yang baru. Jangan main tolak cam tu je, kang kene Blacklist, nayah woo..

Yang ketawa tu pun tak semestinya sebab dia dapat. Ada juga sebab dia tak dapat sambung belajar dia gembira. Lebih-lebih lagi kalau dia mohon tu pun sebab keluarga paksa suh study. Tak dapat sambung, gembira tak kepalanglah dia. Ah! yang ni aku pernah jumpa sorang. Member aku ni pandai, tapi tak minat study. dia target nak keje cepat. dia minat sangat dengan keje-keje bengkel. Tambah-tambah lagi dia memang pandai repair motor. Tapi pak dia nak dia sambung belajar. Dia dapat 5 A's dalam SPM. Tapi dia tak dapat Universiti. Tak tau camne entah kawan tu isi borang. Mungkin dia isi salah atau sesaje minta Program yang takde kaitan dengan subjek yang dia ambil, Tub-tub tak dapat. Terus dia belaja kitorang makan. Selepas 5 tahun, aku jumpa dia hari tu, dia dah ada bengkel kereta yang besar. Siap dengan car wash dan kedai tayar serta aksesori kereta. Kereta dia pun dah 3 buah. Terbaik kan. Tak sia-sia budak tu. Yelah, kalau minat dan usaha, kita mesti berjaya. Sekarang budak tu bos. bagi gaji kat orang, Aku yang belajar tinggi-tinggi ni, makan gaji kat orang. Tapi tak pe lah, aku puas dengan apa yang aku ada.

Ini lah salah satu sebab kenapa budak lelaki kurang kat Universiti tu. Ini kes back up lelaki lah ni. Aku bukan apa lah, semalam keluar keputusan UPU tu kan, korang tahu tak 34% je lelaki dari keseluruhan tu!. Malu kan. Perempuan dah menawan hampir keseluruhan universiti. Lepas ni, hantaran tu makin mahal lah. budak ade degree... mane nak nye hantaran bawah 10ribu kan..?. Yang ni pun pernah jadi isu. Ish3..

Berita harian Online pun tulis artikel "mencari 'kehilangan' lelaki di IPT". Mana tak hilangnya kan kalau ramai lelaki yang pergi kerja. Nanti tengok lah, lelaki juga yang jadi BOSS kan.


dari Berita Harian


-Pensyarah Jabatan Pendidikan dan Psikologi Kaunseling, UM, Prof Madya Dr Haslee Sharil Abdullah, berkata bilangan pelajar wanita di IPTA yang jauh lebih ramai mengundang pelbagai persoalan dan implikasi.

Antaranya, apakah faktor pendorong utama kepada kejayaan akademik pelajar wanita? Adakah sistem penilaian pendidikan yang diamalkan ini lebih mesra wanita? Apakah faktor penyebab pelajar lelaki semakin ketinggalan? Adakah bilangan guru wanita yang jauh melebihi guru lelaki menyumbang kepada fenomena ini?

Menurut beliau, persoalan itu perlu dicari jawapannya melalui kajian empirikal secara makro. Hasil dapatan itu dapat merungkai persoalan ini dan seterusnya menjadi asas kepada rangka program intervensi untuk menyeimbangkan keadaan itu.

Beliau juga berkata, tidak dinafikan banyak sumber tenaga wanita terpelajar menyumbang kepada penjanaan ekonomi negara dengan mengisi jawatan di pelbagai peringkat dan sektor. Namun, jika dibiarkan situasi ini berterusan, ia akan membawa kepada banyak implikasi kepada struktur masyarakat negara ini.

Oleh itu, bagi mengimbangi kehebatan pelajar wanita yang telah sekian lama menguasai IPTA, adalah perlu bagi pelajar lelaki bangkit daripada ketinggalan untuk bersaing dengan golongan hawa.-BH

Kalau dari pengalaman aku, cikgu perempuan atau lelaki yanga ajar tak de kaitan dengan pencapaian pelajar pun. Masa zaman aku sekolah dulu pun, lelaki pandai-pandai pe. Lebih kurang je dengan perempuan. cuma, sesetengah lelaki ni, minat praktikal berbanding teori. Perempuan pula ramai yang minat teori berbanding praktikal. Sebab tu, kalau kat kelas, minat belajar tu lagi nampak kat muka budak perempuan berbanding lelaki. Tapi bila hantar lelaki kat makmal, bengkel, padang atau mana-mana tempat yang kena belajar melalui praktikal, lelaki lebih teruja berbanding perempuan. Maka sebab tu, perempuan lagi suka belajar tinggi-tinggi berbanding lelaki. Lelaki pula cuma kerja dalam macam-macam bidang, tak kisah mula dari bawah (kuli-kuli je), tapi sudahnya lelaki juga yang jadi bos. Bila dah jadi bos, tua-tua tu baru lah nak ambil PJJ. 

Perempuan memang ramai yang belajar kat universiti, tapi dalam bidang pekerjaan, lelaki tetap ramai. Sebab tu bilangan pelajar perempuan yang ramai ni menyumbang kepada implikasi pada masa depan. Mana tak nya, belajar tinggi-tinggi tapi duk rumah je. Laki tak bagi keje, suh masak dan jaga anak. Bukankah itu dah berlaku pembaziran modal insan. Modal insan dan ada, tapi duk rumah. Laki pula takat SPM je, keje kat supermarket, larang bini yang ade degree akauntan untuk keje yang Super Bank. Memang terbaik. Sebab tu aku kate, sudahnye lelaki juga jadi bos. Tapi jadi bos yang kurang sijil. 

No comments:

Post a Comment