home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Friday 27 December 2013

Bermasalah dengan Printer selepas Refill Ink

Siapa pernah mengalami situasi ini, ink printer habis, lepas tu kita pun beli lah Refill Kit InK untuk isi semula ink kita yang kosong tu. Dah isi-isi semua ikut step yang ada dalam kotak tu, kita pun print lah.
Tapi malangnya, error lah pulak... tak dapat print. Lampu warning kat printer pun klip-klip. Memang bengang lah rasa. Biasa masalah ini di panggi E16 atau Error 16. Dah lah kerja cucuk ink tu kotor, habis tangan kotor tapi tak pula berfungsi. Okey! hari itu, itu lah situasinya yang aku kena. Jadi, aku pun google lah, kot-kot ada blogger yang ada masalah yang sama cerita pasal ni. Ada tu ada tapi bahasa indonesia, tapi aku faham lah sikit-sikit.
Ini blog tersebut--------> KLIK SINI

Terima kasih abang blogger, besar jasa kamu, moga Allah beri kamu balasan yang baik untuk ilmu yang bermanfaat ini.

Aku pakai Canon PIXMA MP237, abang blogger tu pula pakai MP287, Tapi aku rasa hampir semua jenis printer boleh ikut kot step ni.

Maka aku pun ikut step yang dia bagi,  Dia kata "caranya adalah dengan melakukan Reset Cartridge. Carilah tombol Stop/Reset pada printer, kemudian tekan dan tahan selama 5 detik. setelah penekanan tombolStop/Reset berhasil, Print dapat digunakan seperti biasa lagi".

Maksudnya, setiap printer kan ada butang Stop/Reset. atau ada sesetengah printer butang stop dan reset dia pula asing. Tapi biasanya canon Printer, Butang Stop/Reset tu sekali. Nampak butang tu kan?. tekan lama-lama sampai 5 saat atau lebih. Tapi tak da lah sampai seminit. Kalau yang butang asing tu, tekan butang reset. Lepas tu lampu warning akan berhenti berkelip kelip. Kalau lampu ink berkelip-kelip lagi tu biasalah.

Aku try lah buat gitu, menjadi lah, dah boleh print. yeayyyy!!! Tapi malangnya, dokumen yang aku print tu warna dia tak bagus. ada garis-garis. kejap ada, kejap xda warnanya. Hampa lagi sekali. Bengang lah juga. sedih pun ada. aku ingat nak buang je Cartridge aku. Tapi aku tak putus asa, aku baca komen kat blog tu, manalah tahu ada yang mengalami masalah macam aku.

Ada!!!... so, aku pun tengok apa nasihat yang abang tu bagi, dia kata, "Cba di bersihkn dgn tissue basah dan kering.. Hati2 pada headnya pada saat membrsihkn Dan jika ttp bgitu. Mngkn ada slh satu cartridge nya sdh rusak. Cek dulu selangnya apakh tersumbat atau tidak, dan periksa cartrigenya apakah tinta di dlm cartridge benar2 ada. Untuk memastikan pakai dengan tisssu kemudian tempelkan pada head cartridge selama 3 detik. Jika mash ada tinta pasang kembali kemudian clean."

Maksudnya, kita kene tengok head yang keluar ink tu kalau tersumbat ke, atau rosak ke, kalau okey je, kita kene bersihkan, mula2 ambil tisu basah, atau basahkan tisu, kemudian sapu-sapu kat head tu, lap bersih2, dah lap tu, lap head tu pula dengan tisu kering, keringkan lepas tu cuba letak atas tisu bersih, tengok dia keluar dengan baik atau tidak, kalau baik maknanya okey lah tu.

Aku pun buat macam tu, alhamdulillah, selesai... boleh print dengan lancar... alhamdulillah. bila dah try tu okey, jangan lupa tekan butang clean kat setting printer properties tu...  Insya Allah kalau printer atau cartridge korang tak rosak, semua akan jadi okey dengan ikut cara ini.

No comments:

Post a Comment