home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Thursday 26 December 2013

Lelaki, Biawak dan Nabi Muhammad

Suatu hari, nabi duduk dengan para sahabat si sebuah majlis keramaian, orang ramai dalam majlis tu semua mengelilingi nabi, tiba-tiba lalu seorang lelaki dari kalangan arab badwi. Ketika itu lelaki itu dalam perjalanan balik ke kampungnya selepas keluar berburu biawak padang pasir dan lelaki itu ternampak majlis keramaian itu. Lelaki itu pun hairan, dan bertanya kepada orang di situ, "Siapa lelaki yang kamu semua sedang keliliingi?". Orang di sana pun beritahu, itulah nabi yang orang semua sebut-sebut. Bila lelaki tahu saja itu adalah nabi, dia pun menyelit masuk dalam kelompok orang-orang yang ada di situ untuk melihat siapa nabi. Sampai sahaja di hadapan nabi, lelaki itu mengangkat tangan dan menunjuk ke arah nabi. Lelaki itu berkata "Dalam ramai-ramai orang, kaulah orang paling aku benci!". lelaki itu nak tunjukkan kat orang ramai yang di tu beranilah kononnya. Lepas tu dia kata lagi, "Kalau bukan aku ingat kawan-kawan aku nak bagi aku gelaran lelaki tak sabar sebab hentam kau seorang diri tak ajak mereka, aku dah bunuh kau kat sini. Aku ambil pisau aku rodok perut kau!, kalau aku bunuh kau, maka tenanglah orang kulit putih, orang kulit hitam, orang kulit merah". Bila lelaki itu puas mengata nabi, Para sahabat nabi pun marah. Sayyidina Umar al-Khattab benganglah kan. Dah Nabi kita kena hina. Nabi tu... ingat tu tok dia ka dia nak marah-marah. Umar bangun dan kata, "Ya Rasulullah, aku nak habiskan lelaki ini!!". Nabi dengan tenang menjawab "Hai Umar, kau tak tahu kah, orang yang bersifat lemah lembut, Allah hampir memilih mereka menjadi nabi". Kemudian, Nabi bertanya pula kepada lelaki itu " Apa yang menyebabkan kamu datang ke majlis aku, kamu tak hormati aku dalam majlis aku. Ini majlis aku, jadi kamu harus hormati aku". Lembut saja nabi berbicara. lelaki itu menjawab, "“Demi tuhan Latta dan Uzza! Aku tak berkenan pun masuk islam!. Aku takkan masuk islam sampai biawak ni masuk islam". Lelaki itu mengeluarkan biawak yang dia buru tadi. Bila biawak itu di lepaskan, biawak itu pun lari sepantas mungkin menyelamatkan diri. Bila nabi dengar kata lelaki itu dan melihat biawak yang dah lari lintang pukang, nabi pun panggil biawak tu. "Wahai biawak! ke sini kau". Biawak tu yang tadinya lari, elok saja berjalan kembali ke arah nabi dengan tunduk dan patuh. Nabi bertanya kepada biawak itu, "Wahai biawak, siapa yang kamu sembah ?". Biawak mengangkat kepala dan menjawab, "Aku sembah Allah, Tuhan yang di langit itu ‘Arasy-Nya, di bumi itulah kekuasaan-Nya, di laut ada jalan-Nya, di syurga ada rahmat dan kasih-Nya, yang di neraka ada azab dan siksa-Nya". Kemudian nabi bertanya, "Wahai biawak, aku ini siapa?". Biawak menjawab "Kamu adalah Rasullullah, aku naik saksi tiada tuhan melainkan Allah dan kamu adalah pesuruh Allah". Bila mendengar jawapan biawak, lelaki badwi tadi mengangkat tangan dan menjawab "Selama ini aku mencari alasan, tetapi kini tidak perlu kerana aku melihat dengan mataku sendiri, aku juga akan mengucap, aku naik saksi tiada tuhan melainkan Allah dan kamu adalah pesuruh Allah".

Lelaki tu bertanya, "Ya Rasulullah, aku dah islam apa patut aku lakukan?". Rasulullah menjawab, " Tidak di terima islam jika tidak sembahyang dan tidak di terima sembahyang jika tidak membaca Quran".

Kemudian, lelaki itu bertanya " Ya Rasulullah, aku ini baru memeluk islam, bagaimana aku nak baca al Quran, sedangkan aku ini tak pandai membaca Al quran lagi?. Nabi menjawab, "mari sini aku ajar, Nabi membaca Qul huwa Allāhu aḥad, Allahu -ṣ-ṣamad, Lam yalid wa lam yūlad, Wa lam yaku(n)l lahu kufuwan aḥad". Lelaki itu pun hairan, "aik, ingatkan al-Quran itu panjang, rupanya 4 baris ayat sahaja". Nabi menjawab, "Jika kamu membaca satu kali surah ini, sama macam kamu membaca 10 juzuk quran, kamu baca ia 2 kali sama macam kamu baca 20 juzuk quran, kamu baca ia 3 kali sama macam kamu khatam 1 buah al-quran, itu pahala untuk baca surah Qul huwa Allāhu aḥad". Bila dengar jawapan Nabi, lelaki itu berkata dia nak balik pada keluarga dia, dia nak ceritakan tentang nabi. Bila nabi dengar itu, nabi berkata pada para sahabat, " Sahabat semua, siapa yang ada lebih, boleh tak bagi harta kepada dia". Bila dengar nabi berkata, para sahabat berlumba nak bagi harta sampai harta banyak dan tak tahu nak bawa balik macam mana. Tiba-tiba Abdul Rahman Bin Auf angkat tangan, " Ya Rasulullah, boleh tak aku bagi unta aku yang paling baik, dia tidak tinggi, tidak rendah, tapi dalam banyak unta ku dia paling laju dan kuat. boleh tak aku bagi kepada sahabat kita ini ?". bila Nabi dengar, Nabi kata, "Ya Abdul Rahman, kamu sebut ciri-ciri unta yang kamu nak bagi, mari aku sebutkan ciri-ciri unta yang bakal kamu dapat di syurga, Unta yang kamu dapat, tengkuk dia di perbuat dari batu yakud warna hijau, badan dia batu yakud warna biru, dia cantik (badan dia begitu dan begini), kamu akan naik ketika melalui titian siratul mustaqim, masa kamu naik, kamu akan lalu sepantas kilat dan orang lain akan cemburu dengan kamu". Abdul Rahman terus balik mengambil untanya. Lelaki arab badwi tadi pun balik ke kampungnya menggunakan unta Abdul Rahman. Bila sampai saja ke kampungnya, puak mereka semua pakat angkat pedang nak bersedia serang nabi, bila nampak keadaan tu, lelaki tadi menahan lalu bercerita tentang nabi. Selepas itu, itulah peristiwa pengislaman paling besar. Lelaki tadi berjaya mengislamkan penduduk kampungnya.



Pengajaran daripada cerita ini adalah:


Lihatlah bagaimana lemah lembutnya Nabi Muhammad SAW membalas orang yang terang nyata menghina baginda di hadapannya. Walaupun Umar yang amat menyayangi Nabi hampir menghunus pedangnya, tapi nabi menghalang dah bertanya dengan baik. Kerana sifat Nabi yang menunjukkan kebenaran dan bukannya mencela musuh, musuh pun tertarik. Selepas musuh menjadi saudara, lihatlah cara nabi melayan, nabi suruh para sahabat memberikan harta. Jika dilihat pada masa kini, ianya seperti sebuah penghargaan setelah menerima kebenaran. Kemudian orang yang tadinya menjadi musuh dan telah mengetahui kebenaran, dia mengajak pula orang yang dahulunya memusuhi nabi, mengikuti nabi dengan cara menyebarkan kebaikan dan kebenaran yang telah dia ketahui. Kebiasaannya, orang akan lebih mempercayai kata-kata orang yang berasal dari keluarga dan sahabat rapatnya. Itulah yang berlaku. Jika Nabi SAW melawan dengan kekerasan, dan tidak menghalang Umar dari membunuh lelaki tersebut, maka tidaklah lelaki tadi berjaya di tarik ke arah kebenaran sehingga akhirnya kerana seorang lelaki tadi yang berjaya di tarik, lelaki itu pula berjaya mengajak seluruh penduduk kampungnya memeluk islam.

Dalam konteks kita pada hari ini, jika kita buka 'HOME' facebook, kita sering melihat dua puak yang sering berbalas makian. Satu puak menganggap mereka benar dan satu puak lagi menganggap mereka bijak. Yang menjadi hairannya, orang bawah-bawah itu lah mulut memang sangatlah penuh dengan perkataan kesat. Ingat lah kawan-kawan, jika pemimpin yang kamu sayangi di hina, kamu tdak seharusnya membalas dengan hinaan. Jika kamu membalas dengan hinaan juga, maka tiadalah beza antara kamu dengannya walaupun niat kamu mempertahan. Lihat cara nabi, baginda bertanya dengan baik, baginda tunjukkan dengan cara yang baik, kemudian selagi tidak menyekutui Allah, tidak sekali nabi memerangi mereka dan jika mereka menerima dengan baik, nabi beri pula penghargaan yang baik.

Jika orang yang sesat kamu terus hina dan menampakkan keburukkannya tanpa membawa mereka ke arah kebenaran dengan seusaha yang boleh, maka apa yang akan kamu jawabnya pada Allah, jika Allah menyoal. apakah usaha kamu mengeluarkannya dari kesesatan sedangkan kamu hanya menghina mereka kononnya supaya mereka sedar ?. Ingat tu!.
Sebab hari-hari saya nampak orang terus menghina dan membalas dengan hinaan juga.

No comments:

Post a Comment