home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Monday 16 December 2013

Taati Kerajaan

Ternampak dalam satu buku keluaran kerajaan yang tertulis,

"kamu kena hargai apa kerajaan bagi, jangan bila besar kamu nak menentang kerajaan pulak".

Dalam sebuah negara, ada kerajaan pasti kerana adanya rakyatnya. Kalau dalam sebuah negara, macam hutan yang tidak berpenghuni pastinya tidak ada kerajaan kerana kerajaan itu wujud di sebabkan ingin membentuk sebuah pentadbiran.

Dalam islam, ketaatan kepada pemerintah amat di tuntut. Walau siapa pun pemerintah itu, selagi mereka memimpin mengikut syarak, meninggalkan yang dilarang dan melakukan yang di suruh oleh islam maka kita wajib patuh kepada mereka. Firman Allah dalam Surah An-Nisa ayat 59:

"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amin" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu".

Patuh dalam konteks kepada kerajaan, adalah menghargai dan setia kepada kepada negara.

AI-Mawardi dalam kitabnya Al-Ahkam al-Sultaniah dari riwayat Abu Hurairah, Rasulullah SAW perna bersabda "Kamu akan diperintah oleh pemerintah-pemerintah selepas aku; yang baik akan memerintah kamu dengan kebaikannya dan yang tidak baik akan memerintah kamu dengan keburukannya, maka hendaklah kamu dengar dan taat kepada mereka pada setiap perintah yang sesuai dengan kebenaran; sekiranya mereka melakukan kebaikan, maka kebaikan itu bagi kamu dan bagi mereka; tetapi sekiranya mereka melakukan kejahatan, maka kamu akan beroleh kebaikan, tetapi mereka akan menerima akibat kejahatan yang mereka lakukan."

Kembali kepada ayat di atas, generasi muda memang seharusnya menghargai apa yang kerajaan telah beri. Pada zaman kita, yuran sekolah di kurangkan, separuh daripada yuran universiti awam di tanggung oleh kerajaan, pelajar cemerlang di beri biasiswa dan jurusan-jurusan elit seperti kejuruteraan dan kedoktoran di berikan kewangan JPA.

NAMUN!. kita masih perlu memusing kembali dari mana sumber kewangan itu di perolehi sehingga kerajaan mampu membantu generasi muda sedemikian hebat. Sumber kewangan kerajaan diperolehi daripada pengumpulan pendapatan negara, hasil cukai dan pelbagai hasil lagi. Semua hasil itu adalah hasil titik peluh rakyat yang bekerja dan menyumbang ke arah itu. Kemudian dengan hasil yang di kumpul itulah bajet tahunan dapat di agihkan. Maka kesimpulannya, rakyat menikmati bantuan dari hasil titik peluh dan penat lelah seluruh rakyat.

Oleh itu, sebelum rakyat menghargai pemberian kerajaan, Kerajaan terlebih dahulu perlu menghargai rakyatnya kerana telah menyumbang tenaga untuk nilai bantuan yang di namakan dengan 'bantuan kerajaan' walaupun yang bekerja itu adalah rakyat. Dengan menghargai rakyat dan melaksanakan pembahagian pendapatan dengan sebaiknya dan memimpin berasaskan agama islam, pastinya sama-sama akan lebih menghargai.

Kerajaan yang kukuh dan berilmu adalah amat penting bagi sebuah negara. Ini kerana, rakyat perlukan kerajaan kerana dalam kehidupan sebuah masyarakat yang besar, rakyat perlukan ketua untuk memacu pembangunan. Manakala kerajaan memerlukan rakyat sebagai 'enjin' yang menggerakkan pacuan negara itu. Tanpa enjin kereta mewah macam mana pun, ia tak kan hidup. Dan tanpa pemandu, kereta tak mungkin bergerak. Itu lah saling kebergantungan antara kerajaan dan rakyat.

TAPI!. kalau pemandu tu mabuk, tak tahu bawa kereta atau tak mahir bawa kereta atau tak tahu undang-undang, baik tukar pemandu lah. Bila kita nak tukar pemandu, bukan bermakna kita lawan pemandu tu atau tak hargai dia, kita cuma nak jaga keselamatan semua orang supaya takda yang tersesat. Kita cuma nak tunjukkan pemandu yang lebih baik supaya pemandu yang dulu belajar cara memandu. hehe.. tetiba topik kereta. Faham- faham lah.

Itulah ibarat kerajaan yang tidak adil. Bimbang ada yang tertindas.

Pesan Nabi SAW, " Sesungguhnya perkara yag aku takuti ke atas umatku ialah para pemimpin yang sesat." HR abu Daud dan al Tarmizi.

Taat kepada pemimpin itu wajib tapi tolonglah hargai rakyat sebelum kerajaan ingin di hargai. Ingat, balasan Allah.

No comments:

Post a Comment