home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Wednesday 25 December 2013

Lelaki Amanah Masuk Neraka

Hari Ini sebagai bedtime story, Saya nak kongsi cerita yang saya dengar dari Ustaz Don Daniyal, Sebuah cerita yang beliau baca dari huraian cerita DR Zulkifli Mohammad Al Bakri , Dalam cerita beliau mengisahkan tentang seorang lelaki yang ingin pergi mengerjahkan haji. Ketika itu, lelaki itu membawa duit yang agak banyak iaitu dalam 1000 Dinar. 1000 Dinar kalau tukar duit Malaysia bersamaan Rm800 Ribu. Lihat bertapa banyaknya duit itu. Jadi demi menjamin keselamatan duitnya sepanjang menegrjahkan haji semasa di makkah, dia pergi ke rumah sahabat baiknya yang memang terkenal dengan sifat amanahnya. Dia pun minta sahabatnya menjaga hartanya itu sehingga beliau selesai mengerjahkan haji. Selepas selesai mengerjahkan haji, lelaki itu pergi ke rumah sahabatnya untuk mengambil semula duitnya. Namun, anak sahabatnya memberitahu, ayahnya telah meninggal dunia. Lelaki itu pun menyoal anak dan keluarga sahabatnya jika arwah sahabatnya itu ada memberitahu tentang di mana ayah mereka meletakkan duitnya, malangnya semua keluarga sahabatnya tidak mengetahui. Jadi untuk menyelesaikan masalahnya mencari kedudukan duitnya, lelaki itu berjumpa dengan seorang ulama di Makkah, Ulama tu kata, "pergilah ke Telaga Zam-zam pada waktu malam nanti, kemudian panggillah nama sahabat mu itu, jika dia adalah ahli syurga, dia pasti menyahut panggilanmu". Lelaki itu pun memanggil nama sahabatnya, tetapi senyap. Tidak ada yang menyahut. Kemudian dia pergi semula ke rumah Ulama tadi dan menceritakan keadaan itu, Ulama itu berkata, " Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un.. Aku takut sahabatmu itu terdiri dari kalangan ahli neraka, pergi lah ke sebuah telaga Barhud yang terletak di Yaman, jika dia terdiri dari ahli neraka, dia pasti menyahut panggilanmu". Lelaki itu pun pergi ke Yaman menaiki kuda dan terus ke telaga Barhud. Baru sekali panggil, dah ada menyahut. Lelaki itu terkejut sebab kawan dia rupanya terdiri dari ahli nerara. Lelaki itu pun bertanya kepada arwah sahabatnya, "Mana kamu letak duit aku ?". Sahabat dia menjawab, "Duit kamu aku simpan dengan baik, pergi lah ke rumah aku, aku tanam di bawah sebuah pokok, anak dan isteri aku tidak tahu, siapa pun tidak tahu, kerana duit sebanyak itu mampu menggelapkan mata sesiapa pun, maka aku simpan di situ sebab aku tidak mempercayai orang lain. Aku menjaga duitmu dengan baik". mendengar jawapan itu, lelaki itu terfikir, bertapa amanahnya sahabat baiknya itu, bagaimana orang seamanah itu, dan sebaik itu boleh menjadi ahli neraka. Lelaki itu pun bertanya kepada sahabatnya kenapa dia boleh masuk neraka sedangkan dia amanah. Maka sahabatnya menjawab, "Aku ada seorang adik perempuan, adik perempuan aku miskin, adik perempuan aku susah, adik perempuan aku hidup dalam keperitan. Aku tak perna tanya kabar dia, tak perna ambil tahu dan tolong dia, aku tak perna ada rasa belas kasihan pada adik aku dan kerana itu, aku masuk neraka".

Maknanya, walaupun perasaan itu hanya di hujung hati, Allah akan korek dalam soal di akhirat nanti. Kita belum sebut hubungan dengan mak ayah, itu baru hubungan sesama adik beradik. Sekecil-kecil perasaan yang sering kita abaikan terutamanya bila masing-masing dah kahwin. Sekecil-kecil perkara tentang perasaan kasih sesama saudara itu, penting sangat. Lebih-lebih lagi antara abang dan adik kandung. Siapa yang kaya tu, bantu adik beradik. Jangan kaya seorang-seorang. Duit lebih, share. Dalam 5 beradik, akan ada yang keja gaji besar, ada pula yang keja biasa-biasa. Orang yang keja besar, gaji besar tu, hulur sikit lah kan..

Insaf, teringat kat adik.

No comments:

Post a Comment