home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Sunday 15 December 2013

Mimpi Semalam


Mimpi itu mainan tidur. Tapi mimpi juga kadang-kadang dijadikan sebagai medium mengingatkan kita tentang sesuatu. Setiap malam sebelum nak tidur, kita selalu berharap agar, yang bakal kita mimpi itu adalah cukup indah untuk dijadikan peneman malam.

Malam tadi aku rasa kurang sihat. Terasa sejuk hingga ke tulang. Tapi hairan, peluh menitik laju. Lecun baju. Tapi kerana kesejukan, aku terus berselebung di dalam selimut tebal. Keselesaan terus membawa aku ke alam mimpi.

Suasana ketika itu terasa macam suasana 7 tahun yang lepas. Di kawasan tempat aku mula-mula merasa ke kelas tanpa memakai baju putih dan seluar hijau. Kolej matrikulasi melaka. Aku berjalan seorang diri. Terburu-buru. Mungkin telah lambat untuk ke kelas. Tapi semasa menaiki tangga, aku sempat terserempak dengan seorang gadis bersama sahabatnya. Gadis yang biasa aku lihat. Peliknya aku senyum padanya, dan dia membalas senyuman itu sambil berkata, “hati-hati pergi kelas, nanti jatuh tangga”. Selesai ayatnya dengan perkataan ‘tangga’, aku terlanggar dinding. Sakit. Macam bukan mimpi pula. Terasa sakit.

Sampai ke kelas, aku melihat semua kawan sekelas sedang berdiri. Cikgu garang sedang membebel di hadapan. Tapi aku kuatkan hati untuk masuk. Baru kaki ingin melangkah masuk, terdengar namaku di panggil dengan suara yang kuat. “Ammar Farhan Fatah!”. Langkah terhenti.

Kamu ni dah lah lambat, kad matrik tak pakai, rambut terpacak macam ultraman pencen !. Kamu nak belajar atau nak bercuti di sini ?!”. Cikgu garang sedang membebel di hadapan. Aku meraba rambutku. Membetulkan apa yang terpacak.

Mana dompet kamu ?!”. cikgu garang bertanya. Aku meraba poket belakang. Terus menghulurkan dompet kepada cikgu garang. Cikgu garang mengambil dompet aku dan membuka. Dia mengeluarkan kad matrik aku dari dompet.

Ahh... korang tengok ni, kad matrik ni guna dia simpan dalam dompet ke?”. Cikgu garang mengangkat kad matrik aku di tunjukkan kepada semua.

Ingat ni pihak matrik buatkan untuk saja jadi perhiasan dompet ?. ikut lah peraturan. Kalau dalam kawasan, pakai!. Sangkut baik-baik kat leher. Kalau tak nak pakai kad matrik, pergi jadi tukang kebun lah!”. Sambungnya lagi.

Sir, kad holder saya koyak. Macam mana saya nak pakai?. Saya baru nak ganti baru. Tapi saya tetap bawa kad tu sebab saya tahu peraturan”. Jawabku setelah dia memandang aku seperti menunggu jawapan.

Menjawab!”. Katanya ringkas.

Aku melarikan pandangan ke luar. Aku lihat, gadis yang aku jumpa pagi tadi sedang berdiri tidak jauh dari kelas. Matanya terkebil-kebil. “Mesti dia mendengar aku kena hambur. Malunya...” omelku di dalam hati.

Ammar, kalau kad holder kamu koyak, patah atau apa-apa lah, kamu pegang je lah kad matrik kamu. Supaya saya tahu kamu ada kad matrik!”. Cikgu garang memberi nasihat yang agak tak bersesuaian.

Aku pun menjawab, “ Kalau dompet sir koyak, sir nak letak ic sir kat mana?. Duit-duit sir semua macam mana?. Sir nak pegang saja supaya kami tahu sir pun ada IC, Sir pun ada duit. Gitu?”. Laju saja aku membalas cadangan itu.

kalau Sir punya kad holder kad matrik pun rosak, sir pun nak pegang ke sampai tangan berpeluh, lepas tu letak merata, hilang, susahkan pihak matrik nak buatkan baru. Boleh macam tu ?”. sambungku lagi.

Aku melihat dia masih berdiri di luar. Tapi dia seperti menahan diri nak senyum. Tiba-tiba aku pun tersenyum.

Dah! Apa senyum-senyum!, pergi duduk!. Lepas ni pakai kad matrik! “. Cikgu garang menghentikan ceramah kebudak-budakkannya dengan memulakan kelas. Setengah jam dia buang hanya untuk membebel.

Selepas dari kelas, aku terus ke sebuah kedai. Macam sebuah koperasi. Aku nak cari kad holder. Semasa nak masuk ke kedai, aku terserempak dengan gadis itu lagi. “Hai, buat apa sini ?.” Aku memberanikan diri untuk menegur. Bersamanya masih orang sama. Seorang kawan.

Kami ke sini nak beli kad holder”. Seraya mereka ketawa bersama.

Sentap... perli tu..”.. Omel ku di dalam hati.

hmm.. saya pun nak beli kad holder, boleh tunjukkan kat saya mana tempatnya.”. Aku buat-buat tak faham yang mereka sedang perli aku. Gadis itu melangkah menunjukkan tempat kad holder tersadai. Manakala kawannya berdiri di kaunter. Membayar barang yang mereka beli. Sampai dihujung rak, aku memberanikan diri memperkenalkan diri, “Nama saya ammar, nama awak siapa ?”. Dia hanya tersenyum. “hmm... Nama saya ....”.



Wei, cepatlah, nak ke makmal ni!”. Kawannya memanggil dari luar. Dia belum sempat menyebut namanya.

Aku di tinggalkan dengan sebuah pertanyaan. Siapa nama dia. Aku cepat-cepat mengambil kad holder dan membayar di kaunter. Aku terus keluar menuju kembali ke kelas seterusnya.

Tiba-tiba dah petang. Nama pun mimpikan. Mesti kadang-kadang banyak ‘tiba-tibanya’.

Petang itu aku pergi ke taman yang aku anggap taman riadah. Aku berlari untuk mengeluarkan peluh. Aku masih melihat watak yang sama. Gadis itu bersama sahabatnya. Aku kira mereka pasti sahabat baik. Mereka sedang membaca buku. Ulat buku kot.



Aku menunju ke arah mereka. “Hai korang”. Kedua-dua gadis itu senyum dan membalas hai juga kepada aku. Tapi yang peliknya, gadis itu senyum malu-malu. Aku pun automatik malu-malu kucing.

Kawannya meninggalkan kami berdua. Bukan saja-saja meninggalkan. Tapi dia sedang mengejar kertas notanya yg di tiup angin. Dalam hati, “angin bawalah kertas itu jauh-jauh”.

Apabila melihat kawannya makin jauh, dia lantas bangun. Tapi dia hampir jatuh kerana kakinya terasa kebas. Aku cuba menolong dia bangun. Aku hulurkan tangan. Tapi dia hulurkan buku. Kening ku berkerut. Dia ketawa kecil. Kemudian dia hulurkan telefon bimbitnya. Telefon 3310 nokia. Model popular saat itu. Aku menarik telefon itu, dan dia memegang di hujung. Dia bangun perlahan-lahan. Terasa hujung jari tersentuh hujung jarinya.

Laju jantung berdegup. Maklumlah, umur 18 tahun. Jiwa berapi kononnya.

Bila kami berpaling, kawannya sedang berdiri merenung kami. “Apa pegang-pegang ni?”. Tanyanya. Suara mendatar tapi tegas. “ Saya pegang telefon dia, bukan tangan dia, kaki dia kebas”. Jawapku.

“Jom kita balik”. Kata kawannya. Mereka pun balik tapi sempat lagi mereka memberikan senyuman. Ingatkan kawan dia marah. Semakin jauh mereka berjalan. Aku mengangkat muka untuk memandang dia. Tiba-tiba dia berpaling dan tersenyum manis.

Manisnya senyuman dia..



Macam biasa kisah-kisah mimpi ni, mesti ada yang mengacau. Hahaha.. Umi kejut bagitahu dia pergi rumah atok dan menyuruhku ke sana juga.



Suasana 7 tahun lepas hampir sama. Tapi tiada satu pun kisah begitu yang berlaku saat 7 tahun yang lepas. Kan bagus kalau aku berani 7 tahun lepas macam dalam mimpi tu.



No comments:

Post a Comment