home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Saturday 28 December 2013

tolonglah...

Lagi 3 hari kita akan menyambut detik Tahun Baru. Sudah pasti, ketika 31 Disember itu, ramai orang terutamanya golongan remaja dan belia berkumpul dan melakukan pelbagai aktiviti sehingga detik jam 12.00 tengah malam tiba. Hampir setiap tahun, ketika 1 Januari bermula, kita akan membaca di muka akbar mengenai pasangan yang di tangkap khalwat, remaja mabuk dan pelbagai pesta liar yang berjaya di tumpaskan. Itu yang berjaya di tumpaskan. Yang tak berjaya di tumpaskan pula, kita kena tunggu bulan 9 nanti, iaitu kes pembuangan bayi yang meningkat. Bayi yang tidak berdosa menjadi mangsa kerakusan si lelaki dan perempuan yang kononnya ingin meraihkan satu pertukaran tahun yang baru.
Ini pengalaman saya sendiri, ketika saya belajar di Universiti. Dalam satu kelas saya tu, jika kita duduk dan lihat, semua nampak baik, berpelajaran dan disiplin. Cuma nakal sikit-sikit usik pensyarah itu memang satu kebiasaanlah. Tapi sayangnya, 50 % daripada mereka perna melakukan seks luar nikah dengan pasangan masing-masing. Dari mana saya tahu ?. Sebab saya berkawan dengan pelbagai jenis perangai manusia. Ada yang mengaku dengan saya sendiri yang dia telah berzina dan ingin bertaubat tapi ada juga yang 'pakwe' mereka mengaku dengan bermegah yang dia telah meniduri perempuan itu. Bila tengok muka mereka yang nampak baik-baik terutamanya kawan sekelas yang perempuan, saya rasa sedih, saya tahu kerana cinta mereka merelakan diri mereka disentuh, tanpa sedar lelaki yang mereka sayang itu sedang bermegah kerana telah menodainya.
Perna satu hari, ketika malam 31 Disember, kawan saya ajak keluar, saya tanya dengan siapa ?. Dia kata, dengan kawan-kawan yang lain tapi ada yang nak bawa awek. Saya tanya dia, "ko pun bawa awek ke?". Dia tersengeh, senyum-senyum macam tu, tentulah dia pun sama bawa awek. Awek tu bahasa remaja, kalau bahasa Orang Putihnya 'Special Girlfriend'. Saya kata "Aku tak nak ikut, tapi aku merayu dengan kau, jangan rosakkan anak orang, bayangkan orang rosakkan adik kau, fikir perasaan keluarga kau.". Riak muka dia berubah. Lepas tu dia senyum dan kata, "InsyaAllah". Bila dengar perkataan insyaAllah tu, saya kata kat dia " InsyaAllah tu maksudnya jika Allah izinkan, dan ingat, Allah melarang kita berzina jadi maknanya Allah tidak izinkan kita berzina". Dia pun pergi... Dan saya tak tahulah apa yang berlaku, harap malam tu dia ingat apa yang saya kata tu. Bila kita dah dewasa ni, kita tak dapat larang kawan kita untuk keluar bawa perempuan jalan berdua sebab dia dah besar, kalau kita larang pun, dia tetap akan buat. Tapi sebagai kawan, ada satu perkara kita boleh buat, iaitu mengingatkan mereka tentang menjauhi keburukan. Mungkin sekurang-kurang baru saja dia nak buat, dia teringat apa yang kita kata. Mungkin kan. Lebih baik mungkin dari x mungkin.
Yang paling menyedihkan adalah, zaman kini, yang buat perkara-perkara tu bukan saja golongan dewasa, tapi baru umur 11 atau 12 tahun, sudah membuntingkan anak orang. Rasanya dulu, waktu saya umur 11 tahun, saya masih main guli dengan kawan-kawan saya kot. Tapi zaman sekarang, 'guli' dia yang di main oleh awek dia. Cakap macam lucah, tapi ini kenyataan hari ini. Perna satu kes baru-baru ini, budak 11 tahun merogol budak 6 tahun, saya termenung baca, macam mana budak sekecil itu terfikir nak merogol sedangkan zaman saya dulu, ada kawan-kawan yang umur macam tu masih berbogel terjun dalam sungai. Saya tak adalah tua sangat. Saya baru 25 tahun. Maksudnya zaman itu saya lalui lebih 10 tahun yang lepas. Tapi perubahan terlalu mendadak.

Jadi tolonglah para remaja dan belia semua, terutamanya bagi pihak lelaki, saya ada adik perempuan, kamu pun pasti ada adik perempuan, kalau tak ada adik perempuan, mungkin kamu ada kakak atau adik sepupu perempuan, Saya merayu sangat, janganlah rosakkan anak orang, kesian kat keluarga dia. Kesian kat mak dan ayah dia. Janganlah keraskan hati untuk nak juga buat. Tahanlah sikit. Jangan sentuh dia. Kepada yang perempuan, jagalah diri tu baik-baik, tolonglah jangan biarlah diri kamu di nodai. Ingat, lelaki yang betul-betul sayang kamu tak kan sentuh kamu. Jangan pula anggap lelaki yang tak pandai belai kamu tu tak sayang kamu, itulah yang sebenarnya sayang kamu. Kadang-kadang perempuan ni satu juga, pakwe tak cium kata tak sayang. Cuba fikir baik-baik. Tolonglah ingat Allah. Kalau kamu tak ingat Allah sebab kamu jauh dari Allah, ingat mak ayah kat rumah tu. Kesian kat diorang.

No comments:

Post a Comment