home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Tuesday 17 December 2013

Cegah maksiat!

Sepupu mai ghumah beriya duk citer," Ngah, tadi kami masa nak mai sini, kami nampak satu kapel ni duk peluk2 dalam bas. laki tu meraba hat pmpuan rilek ja. gatai menghela!. kami dak kenai, tapi kami tengok macam melayu. tak malu betui. kot-kot bas kemalangan, mati sia-sia".

Aku pun tanya, "hang kata gitu dak kat depa ?". dia jawab, " dak lah.. aku malas nak sibuk hal orang".

Sebenarnya situasi ini kerap berlaku. Kita nampak org duk bermesra kat taman, kat bas, kat mall. Kita tahu salah, tapi jarang sangat ada yang berani tegur. Bila kita dah kat belakang diorang baru kita akan cakap berapi. Mungkin lepas ni kita kena lebih berani. bukan nak menyibuk. Tapi tegur cara baik. Jangan tengking, Kalau kamu lelaki, tepuk bahu yang lelaki, kalau yang perempuan, tepuk bahu yang perempuan tu. Mesti diorang akan regangkan sikit jarak
Kadang-kadang mereka tahu itu salah, tapi syaitan dah tengah sedap duk bisik. kita tepuk lah bahu depa sikit bagi salam. Biar saudara kita tu sedar dan tak terus hanyut.

Seorang akak kata, "Iman kita di level yg bebeza...tegoq caqa berhikmah dan mahmudah..ingatlah kamu akan azab Allah yang amat keras..inshaAllah..insaf kapel tu."

Jom sama-sama cegah maksiat!

No comments:

Post a Comment