home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Wednesday 18 December 2013

Pakaian Dalam dan Pakaian Luar.



Maksudnya : Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti (dari haid dan mengandung) yang tidak ingin kahwin (lagi), tiadalah dosa atas mereka menanggalkan pakaian (pakaian luar yang kalau dibuka tidak menampakkan aurat) mereka dengan tidak (bermaksud) menampakkan perhiasan, dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (al-Nuur : 60)



Ayat di atas menerangkang tentang kelonggaran yang Allah beri kepada perempuan tua.
Kelonggaran yang pastinya sesuai dengan keselesaan orang-orang tua.
Maha Bijaksananya Pencipta kita, Tuhan sekalian makhluk, iaitu Allah.
Ketika seorang perempuan itu muda, Allah menyuruh mereka melabuhkan pakaian.
Kerana Allah maha mengetahui kesannya para wanita itu kepada kaum Adam.

Namun, ketika tua, wanita tua di benarkan menanggalkan pakaian luar mereka.
Allah berfirman,“Wahai "Nabi katakanlah kepada isterimu, anak-anak perempuan kamu dan wanita-wanita beriman mereka menyelubungkan meiaiui pakaian luar mereka atas diri mereka. Yang demikian itu adalah lebih hampir mereka dikenali lalu mereka tidak diganggu.” ( Surah al-Ahzab, 33: 59).


Walaubagaimanapun, kita perlu memahami dahulu apakah yang di maksudkan pakaian luar itu supaya para wanita tahu, apa pakaian dalam yang tidak patut mereka tanggalkan ketika diluar rumah.

Secara zahir dan batinnya, perempuan muda itu, yang masih dalam belum putus haid, mereka ada satu naluri nafsu terhadap lelaki. Nafsu itu membuatkan mereka mampu berkeadaan menggoda lelaki kerana fitrah mereka yang masih memerlukan perkara itu. Jadi bila keadaan itu terjadi, ia menjadi sebab mereka perlu menutup aurat dengan melabuhkan pakaian. Jadi orang lain tak tergoda, dia pun tidak menggoda dalam keadaan sengaja atau tidak sengaja.

Manakala perempuan yang telah putus haid, keperluan nafsu batin mereka sudah berkurang dan lama kelamaan tiada. Macam atok nenek kita, tidur pun sudah asing-asing, tapi masih berkasih syg dengan cara yang lain. Kerana itu, Surah an-Nuur ayat 60 itu, menerangkan, jika keadaan itu telah berlaku, iaitu perempuan yang telah tua, pakaian mereka boleh tidak selabuh perempuan muda. Daya tarikan perempuan tua juga sudah tidak begitu kuat untuk menarik pandangan atau nafsu seorang lelaki.

Jika di rujuk tafsir Al-Quthubi, pakaian luar itu adalah jilbab ialah lebih luas dari selendang (tudung). sahabat Nabi SAW yang bernama Ibn Mas’ud mengatakan bahawa pakaian luar ialah Jilbab atau Rida. Pendapat ini sama seperti diriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas, Ibn ‘Umar, Mujahid, Sa’id bin Jubayr, Abu Ash-Sa’tha’, Ibrahim An-Nakha’i, Al-Hassan, Qatadah, Az-Zuhri, Al-Awza’I dan lain-lain.

Aurat perempuan itu adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan. Oleh itu, semua pakaian yang menutup aurat itu adalah di kira sebagai pakaian dalam. SELAIN dari itu di kira pakaian luar. contohnya purdah utk menutup separuh muka, sarung tangan yang di gunakan utk menutup tapak tangan. Tudung yang terlalu labuh atau pakaian yang besar juga dikira sebagai pakai luar, maksudnya tudung yang labuh melebihi dada, seperti telekung. Kebanyakan para ulama menyifatkan pakaian luar itu berupa jilbab atau dari segi bahasa pakaian yang lebar dan mampu menutup seluruh tubuh. Contohnya lihat pakaian wanita arab yang hanya menampakkan mata. Itu lah pakaian luar bagi orang islam. Purdah jika di buka masih menutup aurat kerana muka bukan aurat. tapi orang muda jika wajahnya mampu menggoda lelaki, dia kena berniqab kerana bimbang fitnah atau gangguan para manusia yg buas. Sebab tu orang yang tidak tutup aurat ini atau pakai yang ketat boleh di umpamanya berpakaian tetapi telanjang sebab dia tak pakai pakaian dalam secukupnya.

Jadi wanita tua jangan salah faham pula mengenai maksud ayat itu dan boleh pakai pakaian dalam sahaja (seluar dalam dan baju dalam). Istilah pakaian luar ini dalam Islam sebenarnya pakaian tambahan selain dari pakaian yang digunakan untuk menutup aurat. Kalau t-shirt atau seluar panjang itu masih di kira pakaian dalam sebab kita ini islam, pakaian dalam kita adalah pakaian yang tutup aurat kita. lainlah orang bukan islam, pakaian dalam itu maksudnya baju dalam dgn seluar kecil sebab bagi diorang yg dalam patut di tutup itu saja. Jadi bila dah tua, nenek kita boleh lah tak pakai tudung labuh sgt atau niqap. kan kalau tak pakai begitu pun masih tutup aurat. nenek kita boleh lah pakai ringkas begitu.. seperti pakaian mereka untuk ke kebun. Ringkas saja tetapi aurat terjaga. kalau yang merasakan dirinya masih muda, tak elok lah pakai singkat-singkat. Bimbang ada buaya yang kelaparan menunggu peluang.


Allah sudah cukup memberi kita keselesaan dan menjaga kehormatan kita. Semasa kecil sebelum baligh, Allah beri kita peluang belajar tentang aurat, bila dan baligh (dewasa selepas kedatangan haid pertama), Allah suruh kita labuhkan pakaian supaya keselamatan kita lebih terjaga. Namun bila kita tua, Allah ringankan pergerakan kita dengan membenarkan pula membuka pakaian luar asalkan aurat terjaga dan bukan tujuan menunjuk perhiasan diri. 

Maha suci Allah, maha mengetahui dan maha bijaksananya aturan MU yang Allah.

No comments:

Post a Comment