home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Sunday 29 December 2013

Ujian rekaan

Semalam adik aku soal aku, dia tanya kalau situasi aku macam sebuah novel atau drama, mak abah minat aku berkahwin dengan calon mereka, sedang aku sudah ada pilihan hati sendiri. Aku menjawab dengan nada bergurau, "angah kahwin je lah dua-dua, kan rezeki tu". Adik aku tak suka dengan jawapan aku. Tapi aku senyum ja. Otak ku ligat berfikir. Apa agaknya tindakan aku ?. Jujurnya, jika aku mengikut kemahuan diri sendiri, aku sanggup meninggalkan sesiapa pun demi dia. Tapi fikiran aku terus ligat mencari jawapan. Mungkin masa ini aku agak waras atau mempunyai iman pada tahap yang masih dikira baik. Aku mula terfikir, jodoh itu datang dari Allah, cinta yang aku rasa pada saat ini juga daripada Allah. Jadi kenapa mesti aku membelakangi Allah. Aku mula berfikir jawapan yang aku rasa bernas, perkara pertama yang aku fikir adalah istikharah. Bagi aku, apa pun tindakan kita, mesti perlu minta dahulu petunjuk dari Allah. Nabi SAW sendiri perna kata macam ni, 

“Di antara kebahagiaan anak Adam ialah Solat Istikharah (minta pilih) daripada Allah Taala dalam segala urusannya dan di antaranya kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat Istikharah daripada Allah pada segala urusannya.”


Ramai berpendapat, solat istikharah itu perlu dibuat jika kita buntu ingin membuat pilihan. Tapi sebenarnya, itu hanya salah satu sebab kenapa kita melakukan solat istikharah. Solat istikharah juga dilakukan bila kita perlu petunjuk apakah tindakan yang patut kita ambil. Dalam situasi yang diwujudkan oleh adik aku tadi, ianya seperti aku bingung nak buat pilihan mana. Sebenarnya aku tak bingung pun nak pilih mana. Sebab hati aku kuat pada pilihan hati sendiri. Tapi dalam situasi ini, ada satu perkara yang lebih berat iaitu permintaan mak abah kita. Sebab itu, istikharah adalah pilihan pertama. Aku bukan nak minta di tentukan siapa yang aku pilih, tapi aku cuma minta petunjuk, betulkah tindakan aku ini dan apa tindakan yang terbaik buat aku, keluarga aku dan orang yang aku sayang. Aku pasti, setiap petunjuk Allah adalah yang terbaik buat semua orang yang terlibat walaupun permulaannya mungkin ada yang menangis.

Tadi, aku cerita hal ini dengan si dia, jadi, dia nak tahu jawapan aku. Aku beri jawapan yang kedua.. Dia rasa kecewa sangat, aku tahu dia nangis. Dia kata, jawapan aku tiada satu pun ayat yang membela dia, mempertahan dia dan mempertahankan hubungan kami. Series aku tergamam. Kenapa dia tak pandang dari sudut yang aku pandang. Tapi aku tersenyum lihat bebelan dia, sebab di situlah keluar semua perkataan yang buruk tentang aku. Aku suka, sebab aku tahu dia dah lama pendam. Tapi yang dia tak tahu, satu je, jauh di sudut hati aku, dia adalah segalanya bagi aku. Sampaikan aku rasa aku tak ada sesuatu yang lebih berharga melainkan dia. Aku sanggup lepaskan apa pun demi dia, tapi aku hanya seorang hamba, jadi aku perlu merendahkan diri aku pada ketentuanNya. Itu bukan mengalah. Itu bukan berserah, tapi itu lah cara aku mempertahankan dia.

Aku cuma tahu situasi pada hari ini, tapi aku tak tahu apa yang akan berlaku besok, lusa, minggu depan, bulan depan atau tahun depan. Yang tahu semua itu adalah Allah, jadi kerana itu, aku minta DIA beri petunjuk yang terbaik bukan saja untuk aku sebenarnya, tapi lebih kepada dia. Kenapa dia marah sangat?. Mempertahankan bukan hanya bila kita bercakap berapi, bercakap hebat atau bercakap yang indah-indah. tapi, mempertahankan itu sebenarnya bila kita meletakkan sesuatu yang kita sayang di tempat yang terbaik. Cara kita memang nampak sangat berbeza di situ. Sudut yang lihat juga tidak sama. Di situ aku sedar, banyaknya perkara yang perlu kita belajar bersama.

Demi Allah, kerana aku sayang kau, aku nak Allah letakkan kau di jalan yang bahagia. Waktu ini kita sedang dilamun cinta, dan kerana itu, kita memandang hari ini dengan cinta, tapi aku tak tahu pada masa akan datang. Jika aku adalah terbaik untuk mu, dan kau terbaik untuk ku, kenapa kita mesti terus melenting dengan jawapan Istikharah. Tapi jika sebaliknya, mungkin saja jawapannya, aku tidak boleh memilih keduanya, bukan kerana kedua tidak baik untukku, tapi mungkin aku tidak baik untuk kamu, kenapa kita mesti fikir negatif..

Situasi itu hanya rekaan, yang aku kejar sekarang adalah memperbaiki diri supaya aku boleh terus bersama kau. Bercakap memang mudah kan? . melakukannya sukar. kenapa sukar?. Sebab kita membelakangi ketentuan Allah! 

No comments:

Post a Comment