home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Friday 20 December 2013

Hukum Menyambut Perayaan Agama Lain (Selain Islam)

Cerita hari ini agak panjang, dan saya pasti tidak ramai yang sudi untuk membaca cerita yang panjang. Saya bukan Hlovate yang menjadi kegilaan remaja pada kini dengan novel cinta islamik ala sains, yang menjadikan muzik dengan latar yang dikaitkan dengan alam ciptaan Allah. Atau Hamka, yang menjadi kegilaan golongan lebih senior kerana huraiannya penuh jiwa. Satu ayat hamka yang sangat saya suka,"lihatlah, bagaimana Allah telah mengagih-agihkan rezeki pada setiap hamba-Nya." kata-kata yang mengingatkan saya tentang sentiasa bersyukur tentang keadaan kita, siapa kita dan apa yang kita ada.

saya ada seorang kawan yang berasal dari keluarga yang berbilang agama. keluarga ibunya ada yang beragama kristian manakala sebelah ayahnya ada yang beragama Buddha. Tetapi ayahnya telah memeluk islam sebelum berkahwin dan ibunya pula memeluk islam selepas berkenalan dengan ayahnya. Oleh kerana itu, tahap pengetahuan ibu dan ayahnya terhadap islam adalah rendah dan begitu juga dengan kawan saya. Dia menyoal saya tentang hukum menyambut krismas (hari natal) bersama keluarga sebelah ibunya.
Hmmm.. Panjang pendahuluan, Tapi sebenarnya persoalan utama adalah hukum menyambut hari natal bagi orang islam ?.

Lagi 5 hari, masyarakat kristian akan menyambut hari Natal atau lebih di kenali dengan perayaan krismas. Oleh kerana kepelbagaian kaum yang terdapat di Malaysia, menyambut semua perayaan adalah perkara biasa yang berlaku di Malaysia. Setiap tahun, pihak kerajaan atau menteri-menteri yang berkaitan, akan mengadakan majlis rumah terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia mengikut musim perayaan. Walaupun pada setiap tahun akan ada yang menyoal tentang hukum menyambut perayaan agama lain bagi orang islam, dan akan ada pula yang menghuraikannya, tetapi adalah sangat pasti bukan semua orang akan membaca dan mengambil berat tentang perkara ini. Kerana perkara ini dilihat hanya sebagai perkara kecil dan remeh.

Hukum menyambut perayaan masyarakat agama lain bagi orang islam adalah berbeza antara ketua negara dengan rakyatnya. Sebagai contoh negara Malaysia yang di pimpin oleh orang islam dan memimpin rakyat dari pelbagai latar belakang agama yang berbeza. Seorang pemimpin perlu adil kepada seluruh lapisan rakyatnya seperti bersama-sama rakyat pada setiap perayaan. Oleh itu, jika kita merujuk kitab-kitab fiqh kenegaraan seperti Kitab al-Ahkam al-Sulthaniyyah yang ditulis oleh Imam Mawardi (w. 450 H/sekitar 1072 M) atau kitab Taj Al-Salatin karya Bukhari Al-Jauhari, mereka ada menghuraikan tentang kelebihan menjadi pemimpin, iaitu antaranya mereka berhak menjadi imam kepada setiap masjid dan menyambut perayaan semua rakyatnya dengan syarat pemimpin itu tidak membuat perkara-perkara syirik yang terdapat dalam setiap perayaan itu. Ini bermakna berbuatan menghadirkan diri dalam perayaan orang bukan islam adalah harus selagi mana majlis itu bebas daripada sebarang amalan syirik.

Bagi seorang rakyat yang beragama islam pula, hukum menyambut perayaan agama lain seperti krismas adalah haram. Kita di haramkan mengucapkan selamat hari natal kepada mereka kerana dengan ucapan itu, seolah-oleh kita meraihkan perayaan itu. Berdasarkan Surah al-kafirun yang telah diturun di Makkah selepas masyarakat kafir Quraisy mendatangi Rasulullah saw, seraya berkata: "Wahai Muhammad! Ikutlah agama kami, niscaya kami pun akan mengikuti agamamu. Sembahlah tuhan-tuhan kami selama setahun dan kami akan menyembah Tuhanmu dalam setahun". Rasulullah menjawab: "Aku berlindung kepada Allah dari perbuatan syirik.
Mendengar jawaban ini, mereka tidak menyerah, tetapi terus memujuk dengan meminta Baginda mengakui keberadaan tuhan mereka: "Terimalah sebahagian tuhan-tuhan kami, niscaya kami akan beriman kepadamu dan menyembah Tuhanmu". Lalu turunlah surat "al-Kafirun" yang membawa maksud;
"Katakanlah: Hai orang-orang kafir (1). Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah (2). Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah (3). Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah (4). Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah (5). Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku (6)
Ayat tersebut jelas kepada kita tentang larangan kita melakukan sesuatu perkara yang melibatkan agama selain daripada agama islam. Perayaan yang di sambut berdasarkan agama adalah sudah pasti untuk meraihkan agama yang merayakannya. Sebagai contoh, perayaan hari raya puasa, yang di sambut bagi meraihkan kemenangan umat islam selepas melawan nafsu dengan berpuasa sebulan di bulan Ramadhan. Oleh itu, perayaan hari Natal juga adalah bagi merayakan kemenangan Masyarakat Kristian dan jika kita merayakannya, kita seperti meraihkan kemenangan mereka.

Walaubagaimanapun, jika kita bersahabat baik atau berjiran dengan orang bukan beragama islam, kemudian mereka menjemput kita untuk majlis rumah terbuka mereka, kita boleh hadir sebagai seorang kawan dengan niat berkunjung dan bukannya datang di situ untuk menyambut perayaan mereka. Jika kita berniat berkunjung, janganlah pula kita beriya-iya mengucapkan selamat hari Natal. Cukuplah dengan datang dan berbual atas topik yang lebih baik. Jika kita mengucapkannya, bermakna itulah niat kita datang ke situ, iaitu datang kerana ingin beraya. Saya pasti kita akan secara automatik mengucapkannya kepada kawan kita, lebih-lebih lagi jika kawan itu rapat dengan kita. Inilah sifat lembut hati yang dimiliki oleh umat Islam pada jalan yang salah. Jika melihatkan dari sudut perayaan mereka, mungkin mereka boleh mengucapkan selamat hari raya kepada kita, namun mengucapkan Selamat Maulidur Rasul atau Selamat Awal Muharram adalah tidak sama sekali, kerana mereka tidak akan mengakui hari itu. Maka kita perlu menjadi kuat, untuk tidak mengucapkannya. Akan tetapi, kita tidak boleh mengganggu hak mereka meraihkan perayaan mereka. Oleh itu, jika mulut tidak kuat untuk menahan dari mengucapkannya, cubalah mengelakkan diri datang ke majlis mereka dengan cara yang baik. Jangan pula kita mengatakan kepada mereka sebab tidak dapat hadir, kerana perayaan mereka haram kerana yang haram menyambut adalah hanya kita (umat islam) bukan mereka.

Ingatlah kata-kata Nabi muhammad dalam hadith Riwayat Abu Daud dan Ahmad, daripada Abdullah bin Umar r.a, Nabi Muhammmad SAW bersabda, "sesiapa yang meniru suatu kaum yang lain, maka dia adalah daripada kaum itu"

Dalam situasi kawan saya tadi, saya memberi nasihat kepada dia, pergilah balik ke kampung sebelah ibunya, tapi niatlah untuk menziarah keluarga, kerana walaupun mereka berbeza agama tapi orang tua itu masih atok dan neneknya, orang-orang di situ masih saudaranya dari segi darah. Jangan sesekali memisahkan diri. Kerana Islam itu tidak akan memutuskan talian keluarga darah hanya kerana mereka belum memeluk islam. Dekati mereka supaya mereka tahu, Islam itu amat mementingkan ikatan kekeluargaan. Tapi, janganlah ikut mereka melakukan ritual agama mereka. Cukuplah bersama mereka untuk berkongsi masa cuti .
Mohon teguran bagi mereka yang lebih arif.

No comments:

Post a Comment