home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Sunday 22 December 2013

Kehilangan Cinta

Majorit manusia akan menangis bila di tinggalkan pasangannya. Bagi nya, tiada lagi cinta. Sanggup tak makan, tak minum, tak mandi, tak pergi kerja, tak solat dan semua tak. Sampai satu saat, ada yang sanggup bunuh diri atau sekurang-kurangnya terfikir nak bunuh diri. Beberapa jam kemudian, baru kita akan nampak siapa manusia yang mencintai Allah lebih tinggi dari manusia dan siapa pula manusia yang mencintai manusia lebih daripada Allah. Siapa yang menyudahkan tangisan dengan solat dan mengingati Allah, bermakna cintanya pada Allah lebih tinggi, cuma batinnya sedikit terluka dengan kehilangan. Manakala siapa yang terus menangis, melayan kesedihan sehingga meninggalkan solat dan terus merungut kenapa Allah uji begitu, sebenarnya cintanya yang utama bukan pada Allah. Hukumnya adalah syirik kerana di kira telah menduakan Allah atau meletakkan kedudukan Allah lebih rendah dari yang lain.
Salah satu contoh manusia yang meletakkan cinta utamanya bukan kepada Allah adalah bila putus cinta / cerai, keluar perkataan, tiada lagi bahagia untuknya, tiada lagi cinta atau macam-macam lah yang tiada. Bagaimana mungkin seorang yang mencintai Allah akan berkata tiada lagi cinta kerana cinta utamanya milik Allah dan Allah tidak perna meninggalkan kita. Tanpa cinta dan kasih Allah, baru layak untuk kita mengatakan tiada lagi cinta atau tiada lagi bahagia walaupun sejuta manusia mencintai kita. Sebab apa, tanpa kasih dan cinta Allah, kita tidak mungkin mampu bernafas. Mana ada manusia yang bahagia bila hidup tercungap-cungap macam ikan yang terbaring di tanah. Walaupun saat itu, ramai yang sedang membelai dan menciumnya. Itu baru sikit kasih yang Allah berikan. Dengan nafas sahaja. Dan kita jangan lupa, semua yang kita miliki, tubuh badan kita, harta benda, bahkan perasaan cinta terhadap manusia, semuanya Allah yang berikan atas cintaNYA kepada kita.

Bercakap memang mudah, sebab kalau saya pun, bila kehilangan sesuatu, pasti akan sedih. Kucing kesayangan mati pun sejam duk berlinang air mata, sampai lupa makan. Tapi alhamdulillah solat tak lupa lagi. Mana ada manusia yang akan senyum bila kehilangan kecuali dia kehilangan benda yang memang dia nak buang. Contohnya hilang jerawat. takdanya nak sedih.

Kehilangan memang menyakitkan, tapi bukan itu tujuan Allah. Siapa yang tidak melaluinya, pasti tidak akan memahami maksudnya. Bercakap memang mudah tapi melaluinya sangat perit, kerana untuk mengubati kanser hati lagi mudah dari mengubati patah hati. Kehilangan dan perpisahan adalah suatu ujian terhadap kita. Menguji cinta kita kepada Allah, di mana kita letakkan kedudukan cinta pada Allah. Muhasabah diri, jangan sampai tanpa sedar kita mensyirikkan Allah. Bersangka baiklah pada-Nya, kerana Allah tak kan ambil suatu benda/perkara/ tanpa menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik mungkin bukan saat ini, tapi pada masa seterusnya.

No comments:

Post a Comment