home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Tuesday 1 October 2013

Adakah Wudu' batal sekiranya tersentuh Rambut (bulu) gugur?

Assalamualaikum.

Lama tak berkongsi sesuatu yang bermanfaat.
Asyik kisah sendiri yang konon nya 'sweet'.
Ada yang kata aku sweet. tapi sebenarnya aku ni bajet sweet saja.
Ingat!. tiada cinta yang sweet antara kita dengan pasangan yang belum di nikahi.
Berdoalah semoga urusan ke arah yang halal itu dimudahkan.
Tapi janganlah tamak dengan doa.
Doakan juga agar orang yang kita cintai itu bertemu jodoh yang baik.
Andai bukan kita yang terbaik untuk nya, doalah ada yang terbaik untuknya.
Dan ada yang terbaik untuk kita.
Dan mintalah juga semoga dia lah (yang kita cinta itu) adalah yang terbaik.
Simple...
Allah itu maha Penyayang lagi Pemurah.
Kalau hari-hari minta, Mustahil DIA tak nak bagi. Kita saja yang nak minta cepat.
Tapi sebenarnya hari ini aku bukan nak cerita pasal doa kekasih.
Macam biasalah, pendahuluan aku tidak akan sama dengan isi sebenar. he he he...

Apa yang aku nak kongsikan pada hari ini adalah,
Melihat komen seorang muslimah pada blog sahabat baik aku. Ammeer Hamzah.

Ini komen yang aku print screen tadi.



Sebenarnya,soalan ini perna diberikan oleh seorang pelajar aku dulu.
Soalan lebih kurang sama.
Kisahnya apabila dia melihat status sahabatnya di facebook yang mengatakan bulu yang jatuh itu najis.
Jadi, adakah bulu kucing yang selalu terbang di bawa angin itu boleh menyebabkan solat dan wudu' kita batal.
Aku cuma menjawab tidak batal sebab setahu aku lah, ustaz aku dulu perna kata,
Haiwan yang haram di makan saja, jika bulunya jatuh, bulunya di kira najis.
Jadi kalau ayam, itik, lembu, itu bukan najis lah.
Tapi macam mana dengan kucing?. 
Aku jawab tak batal sebab masa tu aku tahu kucing adalah haiwan kesayangan nabi.
Tak kan nabi nak jaga haiwan mampu menyebarkan najis (bulu gugur) di rumah baginda.
Ada beberapa hadith mengenai ini.
Antaranya seperti

Rasulullah SAW bersabda : Kucing bukanlah najis, malah dia adalah diantara mereka yang biasanya berada dikeliling kamu".  Aku (Aisyah)  melihat Rasulullah SAW melakukan wudhu' dengan air yang telah diminum oleh kucing" (Hadith Riwayat Abu Daud).

Maksudnya jelas, bulu kucing tidak membatalkan solat dan wudu. Mungkin jika jumlahnya terlalu banyak sampai jelas mengganggu keselesaan, kita patut basuhlah mana yang patut. Tapi tidak lah sehingga wudu' kita terbatal.

ini pula video penjelasan Ustaz Azhar Idrus berhubung perkara ini.


No comments:

Post a Comment