home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Wednesday 23 October 2013

Jangan Cuai Lagi




Hari itu dia mengeluh.
Bukan mengeluh, tapi sebenarnya menyesali.
Kesalahan kecil yang sebenarnya besar nilainya bagi mereka yang sedang merasa perit.




Hari yang lalu,
RIGHT AND LEFT.
hanya kerana dua perkataan itu, ada yang menjadi mangsa.
Doktor juga manusia. Namun salah bukan pilihan buat jalan hidup mereka.
Salah perlu di elak. Jauh-jauh!. Jangan sekali Tidak.
tapi hari itu, dia cuai. Kiri jadi kanan, kanan jadi kiri.
Dia sedih.
Meluah padaku dengan rasa bersalah.
Aku ?.
itu saja mampu aku jawab. "Sabarlah, mungkin Allah nak mengingatkan awak supaya jangan cuai lagi"

Hari ini,
Sekali lagi dengup jantungnya bergerak laju dari biasa.
Ya. Kamu buat salah lagi.
Aku tegur.
"Apa yang awak telah buat ?."
"Saya rasa tak sedap hati, rasa tak sihat". Jawabnya. Tipu.
Tapi aku tahu, tiap kali dia begitu, dia sedang tersalah langkah.
Dia orangnya amat kuat hatinya.
Sakit bukan sebab pada gemuruh.
Namun jiwanya lembut. Bukan rapuh. Hanya lembut.
Salah kecil akan merasuk jiwa tenangnya.

"Awak.. saya rasa saya dah buat silap tadi..". Akhirnya seperti biasa, dia pasti luahkan.

Dia pun memulakan cerita.
Tapi hari ini, aku cuma nak buat dia tersenyum.
Harap sedikit lawak mampu tenangkan jiwanya.

Salah itu memang tidak patut engkau lakukan.

Malam berlalu dengan cerita.
Di situ ajaib nya doa dan niat terpancar.
Allah keluarkan kita dari masalah dengan baik-baik sahaja.

Ingat tak dulu,
Saat kita melakukan salah.
kita berdoa dengan penuh rasa meminta.

"Ya Allah, selamatkan aku...."

Masa tu, kita berharap ada jalan penyelesaian. Tapi tiada. Langsung tak nampak.
Hari kita lalui.
Bos marah.
Kawan marah.
Hati risau.
Tapi besoknya, atau hari ini, Allah keluarkan kita dari salah atau musibah itu dengan cara cukup baik.
Rupanya bukan saja-saja ia berlaku.
Hebat. Selesa. Sampai lupa sebut alhamdulillah.
Air mata bukan sia-sia.
Tapi itulah ubat free dari Allah.
Maka berserah lah.

"Ya Allah, aku serahkan urusan ini pada-MU".

Hari itu kita tersepit, hari ini kita mampu ketawa dan berhibur tanpa cerita derita.

"Cukuplah hanya Allah bagiku"

Berdoalah setiap hari sebelum memulakan urusan.
Serahkan urusan kita kepada Allah.
Niatlah bekerja kerana Allah.
InsyaAllah setiap langkah kita akan dijaga.
Bekerjalah bersungguh-sungguh sesuai dengan kemampuan.
ikhlaskan hati dalam kerja.
elakkan kecuaian.
Semoga Allah menjaga langkah kita.

No comments:

Post a Comment