home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Sunday 9 September 2012

Takziah Mujahidah

Ajal, jodoh, rezeki, semua itu merupakan rahsia di tangan Allah. Dia dah tulis baik-baik kisah hidup kita. Nasib itu sudah menjadi cerita yang dikarang sendiri oleh Allah, namun, kita boleh mengubahnya mengikut kemahuan kita. Sebab tu Allah dah kata, Dia takkan ubah nasib sesuatu kaum tu kalau mereka sendiri tak nak mengubahnya. Jadi janganlah merintih dengan apa yang kita tak dapat sebab kita sendiri tak berusaha untuk mendapatkannnya.

Beberapa hari yang lepas, terbaca berita mengenai kematian dua orang pelajar Malaysia di Rusia. masa baca berita tu, air mata tetiba mengalir. Memanglah aku tak kenal mereka, nanti aku membayangkan perasaan ibu bapa mereka. Dalam terpaksa merela pemergiaan yang tak akan kembali.

kedua-dua mereka ni dengar-dengar citer budak-budak baik dan bijak. Mana tak bijaknya, tengoklah kan bakal ape, bakal Doktor. Tapi sayangnya, mereka dah pergi dulu. Spontan kawan-kawan sekerja kata, kenapalah budak-budak samseng tu tak mati pergi dulu, kenapa budak-budak macam ni, yang bakal tabur budi untuk negara pergi dulu.

Kalau fikir ikut hati je, memanglah persoalan tu akan timbul. Tapi bila fikir ikut akal dan hati, sebenarnya itulah tanda bertapa Allah ni sayang kat hambaNya. Sayang sangat-sangat. Mana tahu Dia ambil budak-budak ni awal-awal supaya mereka tak tersalah langkah dikemudian hari dan budak-budak samseng yang orang kata tak berguna tu, mungkin Allah nak bagi diorang bertaubat dan nampak kat orang lain yang diorang tu ada gunanya.

Allah tak akan cipta sesuatu perkara tu dengan sia-sia.

Takziah buat keluarga Allahyarhamah Adzreen Dimayati dan Allahyarhamah Hanisah Muhd Shah, semoga roh kedua-dua adik ini ditempat dikalangan orang-orang yang beriman.


No comments:

Post a Comment