home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Tuesday 11 December 2012

JOM MAKAN (*Mihun HongKong)

Hai Pal!

Okey hari ni tekak aku tetiba nak makan mihun hongkong. Aku tak berapa pandai sangatlah masak benda ni, tapi boleh lah di terima oleh tekak aku ni. rupa tak cantik sangat tapi sodap! sedap bagi aku lah. Ni nak kate sikit, kita ni, bab masak kalau masak untuk diri sendiri, biar orang kata tak pe, sebab yang telan nye kita sediri, ye dok?, kalau kita rasa sedap je, makan je lah.. hehe

Sebelum korang baca resepi mihun hongkong aku ni, korang tengok dulu gambar hasil masakan aku.




Tak berape menarikkan?. sebabnya tak de udang, brokoli, baby corn dan bunga kobis. Aku tak makan udang jadi aku tak letak udang. kalau ikut resepi sebenar, ada udang. pasal brokoli, baby corn dengan bunga kobis tu takde, yang tu memang takde kat peti ais aku. malas nak keluar beli, maka, aku pun masak je lah dengan ape yang ade. Bak kate mak aku, jangan di cari benda yang takde, makan je ape depan mata. ye dok?.

Bahan-bahan Mihun hongkong ringkas

-Mihun
-Bawang putih
-sedikit ayam dan daging
-Minyak masak
-1 sudu minyak bijan, sos tiram, 
- sedikit Pati ayam dan serbuk lada hitam
-sayuran (bunga kobis, brokolo, baby corn) * tapi aku ade kobis je :p
-sedikit tepung jagung 
-1biji telur
-sedikit cili hijau
-*bahan tambahan seperti udang (aku taknak udang)

Cara memasak

A. Goreng mihun.

1. celurkan mihun dalam air panas sehingga lembut (jangan sampai kembang) dan toskan. 
2. pecahkan telur dalam mangkuk, letak serbuk lada hitam sikit dan sedikit tepung jagung. kacau sebati dan masukkan mihun tadi. gaul sebati.
3. panaskan minyak dan goreng mihun yang bersalut telur dan tepung jagung tadi. goreng hingga garing. dan toskan minyak

B. Untuk Kuah

1. Panaskan minyak, masukkan bawang putih yg telah ditumbuk kasar sehingga garing kekuningan.
2. Masukkan daging, isi ayam dan air dan biarkan sehingga empuk kemudian masukkan minyak bijan, sos tiram, pati ayam dan sedikit lada hitam.
3. Masukkan bahan bahan lain seperti udang (kalau nak lah) dan sayuran. Masukkan air utk dijadikan kuah dan biarkan ia mendidih sebentar.
4. Akhir sekali masukkan bancuhan air tepung jagung utk memekatkan kuahnya

Cara menghidang, letak mihun goreng bersalut telur dan tuangkan kuah diatasnya.

Lagi gambar Mihun Hong Kong aku



Biarpun tak berapa menarik dan agak ringkas, tapi cukup sedap!. Next time, kalau aku rajin pergi pasar, aku beli bahan-bahan yang lengkap :) kenyang dah... hehe alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment