home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Sunday 9 December 2012

JOM MAKAN (*Nasi goreng bujang)

Assalamualaikum..

Hari ini aku tinggal seorang je kat rumah. member-meber semua keluar. Aku malas lah pula keluar makan. Jadi aku pun masak lah simple-simple je, paling mudah, masak nasi goreng lah kan. Ini antara makanan kegemaran aku di kala kesepian.. gediks! Nasi Goreng bujang. Bujang sebab yang masaknye tu bujang. hehe

Bahan-Bahan

-Nasi (takkan mee kan!)
-1 biji bawang putih dan merah (hiris)
-sikit kobis
-serbuk lada hitam,
-2 sudu sos cili dan sos tiram
-sedikit isi ayam (potong ikut suka korang)
-sedikit garam
-1 biji telur

Cara masak

1. Panaskan minyak dalam kuali, dah panas goreng telur sebiji tu buat telur mata.

2. kurangkan minyak agak2 tinggal 1 sudu makan je, lepas tu masukkan bawang merah dan putih, masukkan ayam dan tumis macam biasa.

3. Masukkan sos dan sedikit air. masuk sikit garam dan serbuk lada hitam, gaul-gaul kejap terus masukkan nasi. Gaul sebati masak sampai nasi tu ade rupa nasi goreng, masukkan irisan kobis dan masak kejap. Rasa ape yang kurang dan tambah ikut selera masing-masing.

4. dah okey, masukkan dalam senduk yang macam mangkuk tu, dan pindahkan dalam pinggan. letak dalam telur atas nasi tu. Dah siap. Jom Makan..


INI LAH HASILNYA...




nampak tak sedap ke, sedap ke, yang penting aku makan sedap je. haha





No comments:

Post a Comment