home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Sunday 21 July 2013

Bila seorang yang merangkak mencuba untuk bangun

tengok 1 forum ni. tentang seseorang yang cuba menjadi pendakwah.

bila seseorang yang baru belajar tentang agama dan mula bercakap tentang agama, kesalahan sedikit terus saja di caci. cop dia wahabi. dan macam-macam seolah-olah orang yang mencaci tu hebat sangat tentang agama. jangan macam tu kawan! nak tegur dia, tegur baik2. beri hujah yang baik-baik. Dia dapat ilmu, saudara pun dapat pahala dan orang lain pun tahu mana yang betul. daripada mengata orang sesat atau wahabi baik tunjukkan jalan yang di rasakan betul. sesuka hati je cop kawan tu wahabi sedangkan orang bercakap tu, maksud wahabi pun, dia baru google malam tadi.

saya try juga scroll komen2 para 'ilmuan' kita dari atas ke bawah. tapi takde seorang pun yang nak membetulkan hamba Allah tu. yang ada cuma mengata sesat, wahabi, meleset, aneh dan macam-macam bentuk cacian. 'alim-alim' pula tu semuanya. saya tak lah berani komen untuk topik yg sy kurang arif. sebab saya ni tak alim. saya ammar.

saya hairan betul, kenapa lah si 'alim' lagi suka mengata tentang kelemahan orang lain berbanding memperbetulkan kelemahan yang ada. Jangan lah kedekut ilmu. ke memang tahu mengata saja??.

No comments:

Post a Comment