home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Thursday 16 June 2011

Bulu Oh Bulu

Selepas waktu rehat hari ini berlangsunglah peperiksaan bagi subjek pendidikan seni. Oleh sebab masa tu merupakan masa sepatutnya aku masuk mengajar (waktu asal), jadi, aku kena lah jaga peperiksaan tu. Kat sekolah aku, pengawas peperiksaan adalah cikgu yang sepatutnya masuk mengajar pada masa peperiksaan tu berlangsung. tak kisahlah dia ajar ke tak subjek yang tengah exam tu, kaalau time dia je, dia kenalah jaga. faham tak?. 
ceritanya bukan pasal jadi pengawas peperiksaan tu lah. ceritanya bermula apabila dua orang pelajar yang berborak masa tengah melukis tu. oleh sebab masa ni budak-budak cuma kena melukis, jadi peperiksaan agak santai lah. cuma macam biasa lah tak boleh berbual. Oleh sebab aku nampak dua orang budak ni rancak berbual, sambil tangan sibuk melukis, maka aku pun pergilah dekat-dekat dengan budak dua orang tu. "aku tanya kenapa berbual masa exam?". salah seorang budak menjawab. "cikgu! dia kata bulu berus warna ni di perbuat dari bulu babi. Betul ke?". aku pun senyumlah.. slamba je aku jawab.. "tak lah... dari bulu hidung!". serentak budak-budak tadi ketawa. budak-budak lain yang pasang telinga pun turut ketawa sama. aku bagi jawapan sengal macam tu sebab aku sendiri kurang ambil berat soal ni. mungkin sebab sejak dari dulu lagi aku jarang pegang berus warna ni. aku pegang berus gigi dan berus jamban je.
selepas tamat je waktu aku dan dah ada cikgu lain ganti masuk dalam kelas tu, aku terus balik ke bilik guru. Aku buka laptop, buka internet, search pasal benda ni. apa maklumat yang aku dapat?..

Banyak berus kegunaan domestik adalah dibuat daripada bulu babi. Ramai yang lebih gemar menggunakan berus bulu kerana kerana lebih lembut, bedak lebih melekat dan hasil makeupnya cantik berbanding menggunakan berus sintetik. Macam mana nak tahu berus makeup dibuat daripada bulu atau sintetik?? Caranya adalah dengan membakar bulu berus tersebut. Jika tak ada bau, maka berus tersebut dibuat daripada sentetik. Tapi kalau bau yang dihasilkan seperti rambut atau daging terbakar, maka perlulah berhati-hati kerana kemungkinan bulu itu adalah bulu babi. 


Walaupun tak semua berus makeup diperbuat daripada bulu babi kerana ada juga dibuat daripada bulu binatang lain seperti kambing dan kuda, namun jika difikir logik berus yang murah yang dijual lambak di pasaran adakah dibuat daripada bulu kuda yang mahal? Semestinya pengilang menggunakan bulu babi yang murah, lebih menguntungkan dan mudah didapati.


  Jadi, macam mana kita nak kesan itu bulu babi ke tak? Dengan kuasa Allah, Dia dah cipta rupa bulu babi ni lain dari bulu-bulu yang lain. Bulu babi ni bercabang banyak pada hujungnya. rujuk gambar kat atas. Bristle tu maksud babi hutan. kalau nak tengok contoh berus yang di berbuat dari bulu babi, tengok gambar kat bawah ni.

 contoh berus dari bulu babi

banyak kes di kesan menggunakan bulu babi. antaranya ialah :

 





Berus Warna*









 




Berus Gigi*







 Berus Mekap*



* berus warna, berus gigi, berus mekap hanya gambar hiasan

No comments: