home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Monday 6 January 2014

Kalau Awak Sakit Perut...


Sejak aku kecil lagi kan, aku memang kerap atau mudah sakit perut.
boleh jadi sebab cuaca tak baik yang menyebabkan
keadaan sejuk dan berangin. Boleh juga jadi sebab makan pedas,
 makan tak betul, atau makan tak bersih,
aku memang mudah sangat sakit perut.
Dan sekarang pun aku sedang sakit perut.
Aku suspek sebab makan belacan tadi tengah hari.
Sebenarnya aku ni penggemar belacan.
Tapi oleh sebab aku tak biasa makan guna tangan,
hmmmm.... maksud aku, aku suka guna sudu.
Jadi aku sukar untuk makan belacan.
Lagi pun, aku memang takkan dapat tidur bila aku tercium bau yang tak best.
Kan kadang-kadang belacan lekat bau kat tangan atau kat mulut.
Aku memang tak selesa. Jadi belacan akan di tolak ke tepi.
Tapi hari ini bukan aku seorang je sakit perut.
Adalah orang tu.... dia pun sakit perut juga.
Sakit sebab apa, tak tahu lah.
Dalam situasi aku, aku suspek ini si belacan punya pasal.
Nak hilangkan sakit perut ni sebenarnya senang je.
Ini tips nenek aku bagi.
Tips ni banyak orang tahu sebenarnya dan dunia perubatan pun perna kaji pasal ni.
Iaitu menggunakan halia.
Kajian perubatan pun menyokong keberkesanan halia.
Jadi jangan cakap ini ilmu bidan kampung okey!!

Caranya..

Ambil sedikit halia dalam setengah inci.
lepas tu tumbuk-tumbuk atau hiris kecil-kecil.
Lepas tu masukkan dalam gelas dan masukkan air panas.
Buat macam tea.
Biar beberapa lama sampai suam.
kuar-kuar dan hirup lah.
Minum suam-suam tu best tau.

dah siap minum tu, rehat je. Kita akan rasa perut kita panas...
rasa selesa, lama-lama hilang sakitnya.

Halia ni bukan saja boleh buat kita sendawa, buang angin yang menyebabkan
sakit perut akibat kembung, tapi juga boleh panaskan perut kita yang sejuk.
Kalau yang senggugut pun boleh amalkan.
Lagi mudah sekarang ni kalau yag tak suka minum tu, boleh guna krim halia.
Sapu kat perut, memang best.

Jadi awak... kalau awak sakit perut, awak jangan lupa tau tips ni.
Manalah tahu nanti tak sempat nak ingatkan dah...



No comments:

Post a Comment