home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Tuesday 7 January 2014

Tidur dan Makan

hmmmm.... waktu aku mula menaip ni, jam kat laptop aku menunjukkan jam 1.23 AM.
Cantik pula angka tu kan 123...
Aku baru lepas tengok masterchef All Star episode 26.

***Malam ni, izikan saya menggunakan kata ganti diri 'aku'.

Besok aku nak kerja tau. Macam biasalah.
Tapi entah kenapa tiap malam aku memang tak tidur.
Kadang-kadang aku rasa waktu tidur aku macam ada yang tak betul.
Aku kerap mengantuk di waktu-waktu yang tidak baik untuk kita untuk tidur.
Contohnya selepas subuh dan selepas waktu asar.

Kalau tidur selepas subuh ni, nanti rezeki kita lari.
Bak kata atok aku, kalau burung lambat bangun, nanti tak dapat ulat,
sebab burung-burung lain dah rembat ulat tu.
Tapi aku selalu balas, "Angah bukan burung, jadi jangan risau, takkan ada ulat yang terlepas".
Tapi!!
Bila aku fikir perumpamahan tu, rupanya atok aku nak kata macam ni,
contohnya setiap selepas subuh kita akan dapat sarapan.
Tapi jika kita tak bangun pagi, atau bangun lewat,
kita mungkin tak akan dapat sarapan dan terus makan tengah hari.
Jadi sebenarnya, kita telah kehilangan satu rezeki iaitu sarapan pagi.

Manakala larangan tidur selepas asar adalah kerana kita berpeluang
untuk mewarisi penyakit gila atau pelupa.
Kalau tak percaya, cuba rasa bila kita tidur selepas asar.
Kita akan pening-pening, macam blur sikit, mengelamun, dan rasa malas je.
Itu tanda-tanda kecil nak gila dah tu. hihihi

Cerita pasal tidur, sekarang ni aku sedang tunggu seseorang untuk bangun.
Kesian dia, kirim roti canai tampal kat adik dia, tapi dia tak larat makan.
Tidur.
Dulukan... aku selalu tengok cerita kat tv, watak doktor ni macam best sangat.
klassss sangat lah!.
Tapi bila aku 'berkawan' dengan seorang doktor, baru aku tahu mereka ini
adalah antara golongan yang paling kesian.
Sebab apa... mereka menjaga kesihatan orang lain,
tapi kesihatan mereka terabai.
Waktu aku ke hospital hari tu, aku sempat dengar dua orang berbual.
Aku tak pasti dia doktor ke, MA ke atau Jururawat.
Tapi mereka berbual macam ni,
"aku lapar lah, aku dari pagi tak sempat makan lagi., patients ramai sangat".
Masa tu aku dengar orang yang menunggu tu pun sama mengeluh tunggu lama.
Maklumlah mesti diorang pun lapar, tak makan lagi, tapi tunggu Q lambat.
Dan aku buat kesimpulan, sebenarnya semua orang pun kesian.

Dan... opkos kita akan paling kesian kalau yang tak makan tu,
adalah seseorang yang kita sayang...

Makan dan tidur adalah dua perkara yang amat penting sebenarnya.
Sebab dengan makan dan minumlah kita meneruskan kehidupan.
Cukup makan tapi tak cukup tidur memang ibarat dunia ini kelam.
Tapi bila cukup tidur tapi tak cukup makan, kita akan rasa macam bumi kene gempa.
So, kedua-dua perkara ni amat penting.

Topik hari ini adalah, nikmat Tidur dan Makan :)

Iklan....

Tadi kan... aku pergi pasaraya dengan housmate beli barang dapur.
Masa kat parking, lalu seorang perempuan ni dengan trolinya berisi barang.
Agaknya dia baru lepas beli barang kot. Belilah kan, takkan rompak.
Bila kami lalu depan dia, dia pun senyum. Manis sangat senyuman dia.
Dan terus buka kereta sambil senyum-senyum.
Dia sedang cuba membuka kereta Myvi hitam. Tapi puas buka tak dapat.
Kereta berkunci, jadi dia pun masukkan kunci secara manual.
Aku tak pasti kenapa dia tak pakai remote je kan senang.
Buka-buka tak dapat. Tetiba dia garu kepala, dan kata,
"Eh, mana satu kereta aku aaahh".
Dia pun beralih ke kereta sebelah, iaitu Myvi putih.
Masuk kunci terus terbuka, dia pun masukkan barang sambil senyum malu-malu.
Persoalannya, kenapa dia boleh lupa warna kereta dia?.
Kami memnag gelak lah lepas masuk dalam kedai.. Comel pula.

Fikir positif, mungkin dia tak cukup makan, atau tak cukup tidur. hahaha..

Apa pun warna Myvi dia, aku tetap suka Myvi Purple :p

No comments:

Post a Comment