Pada zaman Rasulullah
s.a.w, setiap kali baginda ingin keluar bermusafir atas urusan perniagaan,
agama, peperangan, mahupun lain-lain perkara, baginda akan buat undian kepada
para isterinya. Siapa yang menang, maka dialah yang akan ikut bersama Nabi.
Maklum sajalah, isteri Nabi kan ramai, jadi kenalah adil. Pada ketika itu,
ketika Rasulullah s.a.w ingin bermusafir, siti Aisyah telah memenangi undian,
maka Aisyahlah yang akan mengikut suaminya yang tercinta itu. Sepanjang urusan Rasulullah
s.a.w, Aisyah r.a di letakkan di sebuah
bilik kecil atau Haudaj yang kemudiannya diletakkan di atas unta. Selesai
urusan Rasulullah s.a.w bersama para sahabat, mereka pun pulang kembali ke Madinah.
Tetapi,
Ketika dalam
perjalanan pulang ke Madinah berlaku sebuah kejadian. Mereka telah berhenti rehat buat seketika di
suatu tempat yang berhampiran dengan Madinah. Unta Aisyah di letakkan jauh dari
kumpulan para sahabat yang lelaki suami senang Aisyah nak membersihkan diri. Bila
hari sudah malam, mereka pun meneruskan perjalanan. Ketika para sahabat baru
bersedia ingin meneruskan perjalanan, Aisyah r.a menyentuh dada nya mencari
kalung, tapi Aisyah mendapati kalungnya yang
diperbuat manik Zafar hilang. Aisyah pergi semula tempat dia membersihkan diri tadi untuk mencari
kalungnya. Sementara itu beberapa orang lelaki yang ditugaskan mengangkat
Haudaj ke atas unta yan tunggangi oleh Aisyah r.a terus menerusnya perjalanan. Mereka
fikir Aisyah sudah berada di dalam haudaj tu. Saidatina Aisyah kata “Wanita
pada waktu itu semuanya ringan-ringan, tidak terlalu tinggi dan tidak pula
terlalu gemuk kerana mereka hanya memakan sedikit makanan menyebabkan para
Sahabat tidak terasa berat ketika membawa serta mengangkat Haudaj. Apatah lagi
aku pada waktu itu seorang gadis. Mereka membangkitkan unta dan terus berjalan”.
Bila Aisyah dah
jumpa kalung nya semula, dia kembali semula ke untanya tapi dia lihat semua
telah pergi dan dia telah ketinggalan. Aisyah pun tunggu di situ dengan harapan
kumpulan sahabat lain akan lalu di situ. Sebab ketika itu, mereka bergerak
secara berkumpulan, ada kumpulan sahabat yang terakhir lagi belum pulang. Jadi
Aisyah berharap, kumpulan sahabat yang lain tu melaluilah jalan itu. Maklum
sajalah, mana ada jalan raya, jadi mungkin mereka lalu tempat lain. Tunggu
punya tunggu, lama-lama Aisyah pun penat dan ngantuk. Lalu Aisyah ra tertidur. Kebetulan
Safuan bin al-Muattal as-Sulami az-Zakwani telah ditinggal oleh pasukan tentera
supaya berangkat pada awal malam. Safuan ternampak dalam kesamaran seorang
manusia sedang tidur. Dia menghampirinya dan didapati yang tidur di situ adalah
isteri Rasullullah.Safuan mengucap dan Aisyah terdengar terus menutup wajahnya
dengan kain tudung. Aisyah kata, “Demi
Allah! Dia tidak bercakap dengan aku dan aku juga tidak mendengar kata-katanya
walaupun sepatah selain ucapannya sehinggalah dia meminta aku menunggang
untanya. Tanpa membuang masa aku terima pelawaannya dan terus naik dengan
berpijak ditangannya, lalu beredar dalam keadaan dia menarik unta sehinggalah
kami berjaya mendapatkan pasukan tentera yang sedang berhenti rehat kerana
panas terik”.
Bila mereka
sampai ke kelompok pasukan tentera, dalam antara ramai-ramai tentera tu, ada
seorang tentera yang bersifat munafik. Dia bernama Abdullah bin Ubai bin Salul.
Dialah yang menyebarkan cerita itu dan menambah cerita kononnya Aisyah r.a dan
Safuan ni ada skandal. Tapi mulanya Aisyah tak tahu yang dia sedang di fitnah,
dia Cuma sedar bila sampai saja di Madinah, Aisyah jatuh sakit tapi selepas
sebulan sakit, dalam tempoh itu Aisyah rasa Rasulullah macam menjauhkan diri
dari Aisyah. Cuma sesekali tanya kabar. Rasulullah sudah tidak layan Aisyah
dengan mesra seperti selalunya jika Aisyah sakit. Aisyah kata, “Aku mula resah
setelah Rasulullah s.a.w kelihatan berubah malah aku tidak lagi merasakan
kelembutan Rasulullah s.a.w yang biasanya kurasakan ketika aku sakit.
Rasulullah s.a.w cuma masuk mengucapkan salam kemudian bertanya: Bagaimana
keadaanmu? Suasana ini menyebabkan aku semakin gelisah kerana bagiku, aku tidak
melakukan keburukan”.
Rasulullah SAW
macam merajuklah dengan Aisyah. Maklum sajalah, kalau kita pun dengar isteri
kita ada skandal, mahunya kita merajuk lama, silap-silap terbang periuk
belanga, pelempang sepak terajang semua. Tapi Rasulullah SAW bersabar, Cuma normallah
merajuk sikit-sikit. Allah menguji kesabaran Rasulullah sebab Rasulullah
langsung tidak diberi wahyu atau petunjuk. Baginda buntu mahu percaya yang mana
sebab ramai tentera yang nampak Aisyah menaiki unta Safuan.
Setelah Aisyah
beransur sembuh, dia keluar bersama Ummu Mistah ke tempat buang air besar. Tiba-tiba
Ummu Mistah terpijak pakaiannya lalu melatah sambil berkata: Celaka
Mistah! Aisyah berkata kepadanya “Apakah
engkau mencela seorang lelaki yang syahid dalam peperangan Badar”. Ummu
menjawab, “Wahai Saidatina AisyahTidakkah engkau mendengar apa yang dia
katakan? Aku menjawab: Tidak, apakah yang dia katakan?” Ummu Mistah pun
menceritakan kepada aisyah tuduhan pembuat cerita bohong. Mendengar cerita itu,Aisyah
jatuh sakit semula. Setelah sampai di rumah Rasulullah s.a.w masuk menjenguk
Aisyah. Baginda mengucapkan salam kemudian bertanya: “Bagaimana keadaanmu?” Aisyah
menjawab “Apakah engkau izinkan aku berjumpa dua orang tuaku?”. Rasullullah
mengizinkan, lalu Aisyah pulang menemui orang tuanya untuk mendengar cerita
tentang fitnah terhadapnya. Sejak dari itu, Aisyah faham kenapa Rasullullah
dingin terhadapnya selama sebulan. Aisyah sedih dan menangis.
Aisyah r.a tambah
rasa sedih bila dengar Rasulullah berkata “Wahai Aisyah, sesungguhnya telah
sampai kepadaku berita begitu dan begini tentangmu. Jika kamu seorang yang
bersih dari fitnah itu maka Allah akan membersihkanmu, jika sekiranya kamu
mengerjakan dosa maka mohonlah ampun dan bertaubatlah kepada Allah kerana
seseorang hamba itu apabila mengaku dosanya kemudian dia bertaubat kepada Allah
nescaya Allah maha menerima taubatnya.”
Aisyah sedih
bukan apa, bayangkanlah suami kita kata macam tu kat kita, macam tak percaya
dengan kita je, sentaplah rasa. Ada jika-jika lagi. Kalau
dah ada jika-jika tu, maknanya suami pun tak pasti kita betul ke tak.
Sedangkan kita harapkan suami lah paling faham kita.
Tapi kalau kita
lihat dari situasai Rasulullah SAW, semua orang nampak Aisyah berjalan berdua
dengan Safuan, orang-orang pula tak tahu cerita macam mana Aisyah boleh ada
dengan Safuan, kena pula ada si Munafik tu yang sebar bukan-bukan. Mahu nya
kecoh satu negeri. Bukti nyata tu. Itulah
sebabnya kenapa Allah menyuruh kita menjauhi orang munafik. Sebab orang munafik
ni depan bukan main baik. Sekali dialah yang mulut busuk. Tapi apa Nabi SAW
buat ?. Baginda tidak melenting dan bersabar, terus bersabar sehingga Allah
beri petunjuk. Kalau kita fahami situasi Rasulullah, kita sebagai lelaki lagi
rasa tersiksa isteri kita dikata dengan bukti yang jelas. Kalau kita saja
lelaki biasa ni, agaknya terus cerai. Sampai-sampai rumah bagi pelempang sekali
lepas tu cerai. Agaknya lah. Kes selingkuh tu. Berat!. Tapi hebatnya Rasulullah
kerana akhlak mulianya. Sabar dan lembut.
Sepanjang gosip
liar itu menular, Rasulullah sedaya upaya Cuba menghapuskan atau
sekurang-kurangnya mengurangkan gosip itu dengan menyibukkan para sahabat
dengan perkara lain tanpa membincangkan soal itu. Tapi masih tidak ada wahyu. Setelah
beberapa ketika Rasulullah s.a.w memanggil Ali bin Abi Talib dan Usamah bin
Zaid untuk membincangkan perceraian dengan isterinya. Ketika itu wahyu tidak
diturunkan. Usamah bin Zaid memberi pertimbangan kepada Rasulullah s.a.w
tentang penjagaan Allah terhadap isteri baginda dan kemesraan Nabi terhadap
mereka sambil berkata “Wahai Rasulullah! Mereka adalah keluargamu. Kami cuma
mengetahui apa yang baik” Manakala Ali bin Abi Talib pula berkata “Allah tidak
menyulitkan kamu malah wanita selain daripadanya masih ramai. Jika engkau
bertanyakan pembantu rumah pun, tentu dia akan memberikan keterangan yang betul”.
Lantas Rasulullah s.a.w memanggil Barirah (pembantu rumah) dan bertanya “Wahai
Barirah! Apakah engkau pernah melihat sesuatu yang meragukan tentang Aisyah? “.
Barirah menjawab “ Demi Allah yang mengutusmu membawa kebenaran. Sekiranya aku
melihat sesuatu padanya, nescaya aku tidak akan menyembunyikannya. Dia tidak
lebih dari seorang gadis muda yang sering tertidur di samping adunan roti
keluarganya sehinggalah binatang ternakan seperti ayam dan burung datang
memakannya” Kemudian Rasulullah s.a.w
berdiri di atas mimbar meminta pertolongan untuk membersihkan segala fitnah
yang dilontarkan oleh Abdullah bin Ubai bin Salul. Rasulullah s.a.w bersabda
semasa berkhutbah “Wahai kaum muslimin! Siapakah yang ingin menolongku dari
orang yang sanggup melukai hati keluargaku? Demi Allah! Apa yang aku ketahui
hanyalah kebaikan. Beberapa orang telah menyebut tentang seorang lelaki yang
aku ketahui bahawa dia seorang yang baik. Dia tidak pernah masuk berjumpa
isteriku kecuali bersamaku”. Lalu Saad
bin Muaz al-Ansari bangun berkata, “Aku yang akan menolongmu daripada orang itu
wahai Rasulullah. Jika dia daripada golongan Aus aku akan memenggal lehernya
dan sekiranya dia dari kalangan saudara kami daripada golongan Khazraj,
perintahkanlah aku nescaya aku akan melaksanakan segala perintahmu itu”.
Selepas pelbagai
Usaha, Allah telah membersih nama Saiditina Aisyah r.a dengan turunnya ayat ke
11-18 daripada surah an-Nur. Yang bermaksud :
“Sesungguhnya
orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari
kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi
kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh
hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu dan orang yang mengambil
bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar
(di dunia dan di akhirat) (11). Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu,
orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri
(orang-orang) mereka sendiri. dan berkata: Ini ialah tuduhan dusta yang nyata
(12). Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan
tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka
mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta (13). Dan
kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di
dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan
kamu turut campur dalam berita palsu itu (14). Iaitu semasa kamu bertanya atau
menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut
kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya
dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah
perkara yang besar dosanya (15). Dan sepatutnya semasa kamu mendengarnya, kamu
segera berkata: Tidaklah layak bagi kami memperkatakan hal ini! Maha Suci
Engkau (ya Allah dari mencemarkan nama baik ahli rumah Rasulullah)! Ini adalah
satu dusta besar yang mengejutkan (16). Allah memberi pengajaran kepada kamu,
supaya kamu tidak mengulangi perbuatan yang sedemikian ini selama-lamanya, jika
betul kamu orang-orang yang beriman (17). Dan Allah menjelaskan kepada kamu
ayat-ayat keterangan (hukum-hukumNya); kerana Allah Maha Mengetahui, lagi Maha
Bijaksana (18).
Maka nama Aisyah
r.a pun bersih. Kemudian diturunkan ayat seterusnya iaitu ayat 19-26. Ucapan
pertama baginda selepas menerima wahyu tersebut ialah sabdanya “Bergembiralah,
wahai Aisyah! Sesungguhnya Allah s.w.t telah membersihkan kamu!”. Ibu Aisyah berkata kepada anaknya “Bangunlah
berjumpa Rasulullah s.a.w”. Aisyah menjawab “Demi Allah! Aku tidak akan bangun
berjumpa baginda. Aku hanya akan memuji kepada Allah s.w.t kerana Dialah yang
menurunkan ayat al-Quran menyatakan kebersihanku”. Semua jadi baik... Selepas
daripada itu juga Allah telah memberikan rezeki kepadanya kesyahidan di
jalan-Nya kepada Safwan bin Mu’attal r.a. Semua jadi lebih baik.
AN NUR: 19-26. Yang
bermaksud
“Sesungguhnya
orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan
orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi
sakitnya di dunia dan di akhirat dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala
perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian) (19). Dan kalaulah tidak
kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah
tidak kerana) bahawa Allah Amat melimpah belas kasihanNya, (tentulah kamu akan
ditimpa azab dengan serta-merta) (20). Wahai orang-orang yang beriman, janganlah
kamu menurut jejak langkah Syaitan; dan sesiapa yang menurut jejak langkah
Syaitan, maka sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menyuruh (pengikut-pengikutnya)
melakukan perkara yang keji dan perbuatan yang mungkar dan kalaulah tidak
kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang
pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama-lamanya; akan tetapi
Allah membersihkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang
peraturanNya) dan (ingatlah!) Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui (21). Dan
janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu,
bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat dan orang-orang
miskin serta orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah dan (sebaliknya)
hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah
kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun
lagi Maha Mengasihani (22). Sesungguhnya orang-orang yang menuduh
perempuan-perempuan yang terpelihara kehormatannya, yang tidak terlintas
memikirkan sebarang kejahatan, lagi yang beriman, akan dilaknat (oleh Allah) di
dunia dan di akhirat dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang besar (23). Pada
hari lidah mereka dan tangan mereka serta kaki mereka menjadi saksi terhadap
diri mereka sendiri, tentang segala yang mereka lakukan (24). Pada hari itu
Allah akan menyempurnakan untuk mereka balasan (azab seksa) yang berhak mereka
mendapatnya dan mereka pula akan mengetahui bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha
Adil, lagi nyata keadilanNya (25). (Lazimnya)
perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan
lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya)
perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki
yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah
bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat);
mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan
yang mulia (26).
Pengajarannya:
Bersabarlah para
isteri yang terfitnah sedangkan isteri Rasulullah juga tidak terlepas dengan
ujian itu dan bersabarlah para suami sekiranya rumah tangga di uji sebegitu
sebab Allah dah berikan Muhammad SAW kepada kita bukan sahaja sebagai contoh
seorang pemimpin tapi juga sebagai contoh suami terbaik yang boleh kita teladani.
No comments:
Post a Comment