home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Sunday 26 August 2012

Kenapa Tak Telefon?

Assalamualaikum..

Hari ini aku dapat soalan yang agak memang macam soalan. Soalan tersebut terbit sebab sejak akhir-akhir ni, aku kerat kerap dating dengan telefon aku. Kisahnya bermula begini....

Hari tu hampir setiap masa aku pegang telefon. Bunyi SMS masuk kerap kedengaran. Okey jujurnya aku sedang main SMS dengan beberapa orang. Beberapa orang maksud aku tu adalah dengan member-member aku, dengan adik aku, dengan er... er... seorang awek. Bukan awek aku pun tapi aku minat kat dia. Nothing special yang kami bualkan. Hanya bual-bual kosong. Silapnya berbual macam tu adalah buang masa dan membazir. Ustaz Azhar Idrus kata, tak elok SMS kalau setakat buang masa dan membazir. Tapi Hukumnya Makruh je dan tak haram selagi tak bual benda-benda yang tak sepatutnya. Alhamdulillah setakat ni, aku tak lah berbual sesuatu yang tak baik atau dengan kata yang jelas, lucah. Tak pernah.... tak pernah...

Walaupun borak-borak kosong je, tapi setiap SMS yang datang mampu buat aku senyum sorang-sorang. SERIUS senyum. Hati berbunga-bunga. Aku tak sangka pula member aku perhati aku. Then masa dalam kereta dia soal, ''Kenapa kau tak gayut je dengan budak yang buat kau senyum tu. Senang! tak penat jari. Borak dengar suara baru seronok beb!''.

"Betul juga tu kan.. boleh dengar suara orang seberang sana gelak. Mesti comel..". Dalam hati aku kata macam tu. Syaitan pun bukan main gembira lagi. Siap support lagi. Telefonlah.... telefonlah...

Okey lah, aku dah pasang niat nak telefon malamnya. Nak borak-borak.. Tapi sebelum tu aku sembahyang maghrib dulu. Semangat ni!

Waktu solat tu, aku tak kusyuk. Asyik teringat orang di sana. adei... kena cepat-cepat solat ni!.

Sampai lah ke sujud terakhir pada rakaat ke-3, tiba-tiba hatiku terusik..

Sedangkan hanya kata-kata SMS dah buat aku hanyut. Inikan pula bila aku dengar suaranya, tawanya, gurau sendanya, bahkan suara merajuk mungkin akan rasa SEDAP bila hati sudah suka.

Aku batalkan niat aku. Kemudian usir jauh-jauh niat yang tak baik tu. Tanamkan dalam diri,
 "dia bukan milik aku".

"Dia memang belum di miliki. Dia masih milik seorang ayah yang akan menjadi penjaga sementara sebelum puteranya datang menjemput. Dia terlalu istimewa buatku. Jadi aku akan pastikan, kau terjaga dari terjerumus dalam cinta yang tidak halal. Suaramu merupakan aurat yang indah dan mampu membuai rasa. Jadi, aku tidak mahu hanyut dalam buaian yang masih belum halal buatku. Jagalah dirimu buat insan yang berhak buatmu. Semoga kita sama terhindar dari hasutan syaitan".

Tak dengar suara pun tak pe... satu hari nanti kalau dah halal, tiap saat boleh dengar suaranya dalam pelbagai versi. AUMMMM!!!...




P/S : Terasa diri  sungguh jiwang saat menaip coretan ini. hehehe...

No comments:

Post a Comment