home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Monday 20 August 2012

ok... dah hari raya!

Tadi lebih kurang jam 8.15 malam, aku dengar orang melaungkan takbir raya. Entah kenapa, laju je air mata mengalir. Sebak sangat-sangat, lebih-lebih lagi bila satu-satunya puteri dalam hidupku dah buat permintaan nak raya dengan aku. Tapi takbir semalam berlalu tanpa dia..

"Acik, angah minta maaf.."

Adik aku tunggu aku balik. Dia dah rancang macam-macam. Tapi aku tak balik pun. Aku kata kat dia, "biasa-biasakan diri beraya tanpa angah". Mengamuklah dia.

Pagi raya..

Balik je dari masjid, aku terus telefon dia. Memang pape hal, dia dulu lah yang akan aku hubungi. Baru ucap selamat hari raya, aku dah dengar suara serak dia. Acik nangis!. Aku terus diam. Kesiannya dia. Beraya tanpa kami. Nasib baik ada Mak Tok. Sekurang-kurangnya aku pasti pagi tu mesti dia merasa rendang istimewa.

Merenung nasib anak yatim.

Uh!. lepas dah puas dengar dia nangis, aku terus pujuk-pujuk. Okey.. akhirnya petang tadi aku dengar dia ketawa. Katanya Abah dah sampai ke rumah Mak Tok. Besok dapatlah dia ajak abah lawat pusara mak. Kesian Acik, umur 4 tahun dah kehilangan mak. Dia tak pernah rasa pengalaman cium tangan mak di hari raya.

Umi.. emm... mak tiri aku. Umi memang pengganti mak yang terbaik. Umi bagi kami kasih sayang yang lengkap. Tapi kasih ibu kandung, tak kan sama dengan ibu tiri. Ye dak?.

Raya pertama berlalu dengan mengisi perut. Makan dan makan... makan saje sepanjang hari. Hari ni aku merayap ke 6 buah rumah je. Besok banyak lagi jemputan rumah terbuka. Macam-macam juadah yang ada.

Tengah sedap-sedap ngap makanan, tetiba teringat mereka-mereka yang ada di semenanjung... Patah selera. Kan bagus kalau diorang ada.

Telefon Along kejap je. Dah bermaaf-maafan, dah okey dah. Tanya dia makan apa, dia kata makan gigi orang je. hari ni dia kerja. besok baru cuti. Tu pun tak dapat balik kampung... kesiaannn... dah Siap borak-borak, terus letak. Takde adegan nangis-nangis pun. Orang kate... "lelaki.. biasalah, hati keras".

Bagi aku, lelaki bukannya hati keras ke ape. Tapi lelaki ni tahan je sedih tu. Lelaki kan pelindung. Pelindung kena kuat dah kukuh. Nanti kalau pelindung pun hujan, kesianlah orang yang berlindung.

Kuat dan Kuat!

"Alah... takde pape pun tu!". Sedapkan hati sendiri...

Apa pun, selamat hari raya buat korang. Abah, Umi, Along dan my beloved sister (Acik).. Angah sayang sangat-sangat kat korang. Sayang sangat-sangat.. Kalau ini takbir terakhir buat Angah, Angah minta maaf sebab tak dapat bersama korang.

Tetiba empangan pecah!. Sobs3... sodih bona esey.

No comments:

Post a Comment