home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Sunday 24 June 2012

Nama itu....


Aku monolog sorang-sorang, "Apsal name budak tu rasa comel sangat ah?" emm.. kawan aku menyampuk, "tu lah penangan jatuh cinta. Biarpun name dia cik Kiah sekali pun, atau cik Joyah kampung pisang, name tu tetap terasa indah". Sebenarnya nama tu takde kaitan pun dengan tahap kecomelan atau tahap kekiutan, tapi nama yang kita ucap dan ingat tu adalah pengukur sejauh mana kita mencintai orangnya. Fikir-fikir logik juga kate mamat pemilik name Encik Ilham. Name pun cikgu sastera kan mamat tu, mesti ayat power.

          Kekuatan cinta tu boleh di ukur melalui frekuensi nama yang di sebut. Betul ke tu?. aku pun terus buat kira-kira. Hidup dengan matematik memang seronok kan. bezanya nilai kali ini di ukur dalam bentuk inferens. Semakin banyak kita sebut sesuatu nama, semakin tinggi tahap cinta kita. tahap cinta berkadar langsung dengan sebutan nama. sila buat graf. pening kang student aku kalau aku masukkan soalan ni dalam peperiksaan semester 2. bukan mereka je pening, aku pun keliru. eh! apa lah yang aku merepek ni!. ni lah kesannya bila cikgu matematik nak meng"ayat"

   Insaf sebentar pula bila seorang kawan bagi ceramah free kat aku. Itu lah nilai sebuah "nama" bila kita satukan dengan perasaan cinta. sebab tu kita kena selalu sebut nama Allah dan Rasul. menunjukkan kita cinta pada Allah dan Rasul. kadang-kadang manusia ni terlalu kusyuk dengan cinta sesama manusia. sehingga nama manusia yang dicintai sentiasa diucap. Tapi nama Allah pula hanya disebut bila kita dalam musibah. Cube waktu dalam musibah tu kita sebut, minah.. minah.. sambil nangis-nangis.. mesti kita tak dapat kepuasan kan? sebab ape?, sebab takde sape pun dapat mengatasi cinta Allah. biarpun kita sebut nama Dia jarang-jarang, tapi sekali kita sebut, bertapa lapangnya hati kita. Bertapa besarnya balasan Allah pada kita hanya dengan menyebut namanya. kalau dah Ustaz yang bagi ceramah, senyap je lah. memang logik. aku kata aku ingat Allah, tapi aku sebut nama manusia lebih dari aku sebut namaNya, Aku kata aku cinta Allah lebih dari segalanya, tapi aku sebut nama Allah waktu aku susah je. tapi waktu aku senang.... uh!.

Oleh itu, pada hari ini, sila ukur tahap frekuensi nama-nama yang korang sebut hari. mane lagi banyak, name manusia ke Allah.

No comments:

Post a Comment