home photo HOME.png"/> tips photo BLOGGERdanApa-apatipslah.png kes photo KESHARIINI.png

Tuesday 26 November 2013

Sekadar taip

Sekarang Jam1.43 am.

Assalamualaikum..

Aku ambil laptop kat merah, aku letak di riba.
Aku rasa macam nak taip sesuatu tapi aku tak tahu pun nak taip apa.
saat ini, di luar aku dengar curahan hujan. Dingin memang terasa.
Berdiri bulu roma.
Tapi aku masih hadap laptop. Menaip suasana.
Sekadar mukadimah mungkin.
Tadi aku pergi ke majlis kenduri kawin kawan.
Meriah sangat.
Sempat juga aku dapat soalan bonus.
"kau pula bila nak kahwin ?".

Soalan tu macam meresap dihati.

Macam biasalah, aku suka jawap "nanti hujung tahun".
Hujung tahun bila, yang tu aku pun tak tahu..
Bukan soal tiada calon.
Muka aku kacak kot der.. mustahil takda yang nak.
hahaha.... nampak tu ada bunyi perasan.

Aku dah ada calon. Namanya Dr.Z.

Tapi..

Aku layak ke nak kahwin ?.
Hukum Khawin tu ada 4.

Wajib bila dah mampu zahir batin dan dah tak tahan nak gitu-gitu.

Sunat bila dah mampu zahir batin tapi masih mampu tahan nak gitu-gitu.

Harus bila dia ni macam cukup-cukup mampu je dan macam takdelah nak gitu-gitu pun.

Makruh bila ada yang kurang. contohnya dia mampu zahir batin tapi tak bernafsu pula nak gitu-gitu.
ataupun dia nak gitu-gitu tu tapi tak mampu pula zahir batin. Ataupun, dia mampu zahir dan batin, nak gitu-gitu tapi sakit lah pula... bimbang nak perkahwinan tu akan memudharat atau menyusahkan pasangannya.

Haram bila memang tak mampu zahir dan batin dan memang tak rasa nak kahwin pun, apatah lagi nak gitu-gitu dan dia mempunyai penyakit berjangkit yang membawa maut macam aids.

Aku selalu rasa aku duduk dalam hukum makruh. Aku takut susahkan dia.
Kadang-kadang aku rasa macam tak adil dengan dia. Sebab aku selalu kata, "sabarlah, jodoh itu hak Allah". Tapi bila bercakap tentang ajal, aku seakan lupa ajal itu juga hak Allah. Jadi kenapa mesti aku memikirkanya?.

Nampak tak malam ni aku macam serius semacam je?. Hahaha...
sebab aku tak ada idea nak taip apa. Tapi aku rasa nak menaip lah.
Mungkin aku rasa macam nak meluah. Tapi apa aku nak luah ek??..

aku macam rasa sedih.. tapi apa yang aku sedihkan?.
Aku macam rasa nak marah, Tapi apa yang aku marahkan?.

Mungkin sebab aku tak faham satu benda..
Kenapa orang nak kita faham dia dan jadi pendengar yang baik tapi orang tak buat pada kita perkara yang sama.. ?.
Aku rasa masalah aku pun banyak, kerja aku pun banyak dan sakit yang aku rasa memang sakit.
yelah, tak kan sakit yang sedap pula kan.



No comments:

Post a Comment